Roland Berger: Duitse auto-industrie in problemen

01 september 2009 Consultancy.nl

Het besluit van de Duitse regering om een nieuwe autosloopregeling te introduceren zal op de korte termijn wellicht wat geld opleveren, maar een nieuw onderzoek wijst uit dat het op de lange termijn ernstige schade toebrengt aan de Duitse auto-industrie.

Uit het onderzoek, samengesteld door Roland Berger Strategy Consultants, blijkt dat de regeling uiteindelijk de doodsteek zal zijn van de waardeketen van de gehele auto-industrie. En de verkoop van auto’s zal de hardste klappen opvangen. “Wanneer de sloopbonussen stoppen is de kans op faillissement voor Duitse autodealers ongeveer 30 tot 40%”, volgens adviesbureau Roland Berger.

Het zegt dat er wel 30,000 banen kunnen verdwijnen in de autoverkoop alleen door de sloopregeling, die enorm populair is onder Duitse consumenten.

Het benadrukt dat, hoewel er in 2009 meer auto’s zullen worden verkocht dan vorig jaar, de huidige vraag kunstmatig is en de gevolgen snel zichtbaar zullen worden. Het zegt dat er in 2010 een daling van 25% in vraag kan komen.

Het onderzoek voegt toe dat vooral de “foute” dealers worden geraakt. “De grote autodealers in het bijzonder, zij die in het verleden grote investeringen hebben gedaan en daar nu onder zullen lijden.” De autosloopregeling houdt in dat de regering 2 miljoen subsidies van €2,500 aanbiedt aan iedereen die zijn oude auto naar de sloop brengt en een nieuwe auto koopt.

Hoewel de Duitsers het aanbod massaal aannemen is het controversieel, door enkele onderzoeken die uitwezen dat de meeste mensen sowieso een nieuwe auto hadden gekocht, en recente onthullingen die lieten zien dat duizenden auto’s niet bij de sloop zijn geëindigd, maar naar Afrika zijn gestuurd.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over