PwC: 5 overname tips voor kopende bedrijven

12 maart 2012 Consultancy.nl

De helft van de fusies en overnames die West-Europese en Amerikaanse bedrijven doen in opkomende markten stranden. De reden? Volgens PwC adviseurs heeft het vooral te maken met een gebrekkige voorbereiding. Dat stelt PwC in haar rapport 'Fusies en Overnames in Opkomende Markten’. Het rapport bestaat uit 20 diepteinterviews met dealmakers en een analyse van de succesfactoren bij 200 fusie- en overnametrajecten in opkomende economieën.

Belangrijkste redenen zijn dat bedrijven zich oncomfortabel voelen bij de lokale waardering van de overnamekandidaat. Daarnaast zijn kopende partijen ook vaak terughoudend door o.a. de kans op overheidsbemoeienis, een gebrek aan transparante financiële informatie of dat wet- en regelgeving onvoldoende wordt nageleefd door de overnamepartner.

Lees ook het bericht: PwC: helft fusies en overnames stranden na de due diligence fase

Download het rapport Fusies en Overnames in Opkomende Markten

Oscar Kinders, hoofd van PwC’s Transactions Group: “De kans dat je als onderneming een slechte deal aangaat in een opkomende markt is veel groter dan in traditionele markten. Maar het verschil hoeft niet zo groot te zijn als het op dit moment is. Door goed voorbereid een markt te betreden kun je als bedrijf de kans op een slechte deal substantieel verkleinen en de kans vergroten om het maximale uit de transactie te halen". PwC doet in haar rapport vijf aanbevelingen die bedrijven helpen aan de ‘goede kant van de streep’ te eindigen:

1. Ontwikkel vooraf een strategie voor het doen van overnames in opkomende markten. Wacht niet totdat er een deal ‘langskomt’. Volg ontwikkelingen in deze markten en de belangrijkste spelers op de voet, inclusief potentiële nieuwe concurrenten.

2. Kies duidelijk in welke opkomende markten u actief wilt zijn. Met name het midden- en kleinbedrijf kan de meeste synergie realiseren via eerst één strategische ‘platform’ overname, om van daaruit te groeien via kleinere acquisities.

3. Zorg dat u lokaal aanwezig bent. Zo kunt u de verschillende stakeholders waaronder potentiële partners en overheden spreken, kunt u beter richting geven aan de due diligence en het marktpotentieel begrijpen om een juiste waardering te maken.

4. Zorg dat u de juiste mensen kiest. Uiteindelijk bepaalt dit of een deal succesvol zal zijn of niet. Dit geldt zowel voor de keuze van externe adviseurs als van de eigen mensen die uiteindelijk een succes van de fusie of overname moeten maken.

5. Tot slot: ontwikkel ‘best practices’ bij het doen van deals in opkomende markten en wees hierin creatief. Een traditionele, West-Europese, aanpak voor het doen van deals in opkomende markten volstaat vaak niet. Denk hierbij aan zaken als: additionele due diligence op het gebied van corporate governance, marktpraktijken en politieke risico's, het gebruik van optieanalyse bij waarderingen en aan earn-outs of minderheidsbelangen.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup