OC&C: Klanten van Groupon willen meer winst uit deals

29 december 2011 Consultancy.nl

Een studie door OC&C Strategy Consultants over het businessmodel van internethype Groupon laat zien dat zowel lokale bedrijven als consumenten tevreden zijn met de mogelijkheden en diensten. Met betrekking tot de omzet en Return on Investment (ROI) zien klanten veel ruimte voor verbetering. Het onderzoek, dat onafhankelijk van Groupon werd uitgevoerd, is goed nieuws voor Groupon. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden veel kritiek gekregen.

Eerlijke deal voor handelaren en consumenten
Volgens de resultaten van het OC&C-onderzoek, dat gehouden werd onder 600 consumenten en 130 bedrijven, is het tevredenheidsniveau van gebruikers “veel hoger dan iemand zou verwachten van een lokale service”. 92% van de klanten was tevreden of zeer tevreden met de prijs, 83% met de reservering, 88% met de locatie en 89% met de kwaliteit van de service.

Van de bedrijven zei 89% dat ze het doel hebben bereikt dat ze met Groupon wilden bereiken. En hoewel 71% meent dat ze geen geld hebben verdiend met de deal, wil 65% van de ondernemers wel doorgaan met Groupon (89% van de bedrijven die denken geld te hebben verdiend en 55% van hen die dat niet denken). Michael Sasportes, partner bij OC&C, zei: “Hoewel niet alle bedrijven zoveel geld verdienden als ze in eerste instantie hadden gehoopt, begrijpen ze dat het ze een voorsprong kan opleveren die ze anders niet hadden gehad. Ze beschouwen het als onderdeel van een grotere reclame-investering. Tastbare resultaten kunnen alleen op de langetermijn komen.”

Prijsvoordeel
Niet verrassend: de studie bevestigt dat consumenten vooral gebruikmaken van Groupon voor de (goedkopere) prijs.

Advies: diversifieer in nieuwe producten
De consultants van OC&C Strategy Consultants hebben ook een advies voor Groupon. “Groupon zal moeten diversifiëren in producten”, zegt het adviesbureau. De website focust zich op dit moment in hoge mate op lokale restaurants en diensten. Het lijkt erop dat Groupon heeft geanticipeerd op de geadviseerde strategie – de website is bezig met een agressieve groeistrategie in met name producten en reizen. Andrew Mason, hoofd van Groupon, zei onlangs dat producten en reizen in sommige landen 20% van de omzet uitmaken.

OC&C stipte tevens twee belangrijke risico’s aan in zijn rapport. Groupon loopt op korte termijn het gevaar van oververhitting en het moet zijn acquisitiekosten reduceren.

Over Groupon
Groupon is sinds zijn oprichting in november 2008 een van de grootste commerciële websites ter wereld geworden. In de eerste helft van 2011 realiseerde het bedrijf een omzet van 1.5 miljard. Groupon heeft in totaal 115.7 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, waaronder 23 miljoen actieve gebruikers.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over