McKinsey: Bedrijven spenderen 100 mld aan training
Bedrijven over de hele wereld besteden tot $100 miljard per jaar om hun werknemers te trainen. Volgens het onderzoek van McKinsey & Company heeft dergelijke training echter weinig invloed. Slechts een kwart van de onderzoeksrespondenten zei dat hun bedrijfsprestaties meetbaar zijn verbeterd door hun trainingsprogramma’s. En de meeste bedrijven volgen het rendement van trainingsinvesteringen niet.
De belangrijkste tekortkomingen in trainingen komen voor buiten het klaslokaal. Voordat werknemers nieuwe vaardigheden kunnen leren, moeten zij weten hoe die nieuwe vaardigheden de organisatie ten goede komen en begrijpen dat zij de training nodig hebben. Hierna moeten ze besluiten om te gaan studeren. In de meeste gevallen is er weinig tot geen dialoog met de werknemers over de noodzaak voor training. In plaats daarvan verwachten leidinggevenden simpelweg dat werknemers op komen dagen en absorberen wat hen wordt aangereikt.
Wanneer een trainingsprogramma is afgerond, worstelen werknemers vaak met de toepassing van hun nieuwe vaardigheden in de praktijk. De meeste leidinggevenden veronderstellen ten onrechte dat werknemers terug aan het werk gaan en voor zichzelf uitzoeken hoe zij hun nieuwe vaardigheden moeten toepassen. Om het maximale uit trainingsinvesteringen te halen, moeten leidinggevenden werknemers vóór aanvang van de training helpen bij het aannemen van de juiste denkrichting en hen na de training een werkomgeving bieden die het gebruik van hun nieuwe vaardigheden ondersteunt.