McKinsey: 80% consumeert uitsluitend gratis content

22 september 2010 McKinsey & Company

Gratis online diensten hebben een waarde van ongeveer €100 miljard. Dat is de conclusie van een onderzoek van strategy consulting bureau McKinsey & Company en het Interactive Advertising Bureau Europe over het gratis online aanbod in de Verenigde Staten en Europa.

Er wordt aan toegevoegd dat de waarde van dit gratis aanbod tot het midden van het decennium jaarlijks met gemiddeld 13 procent zal groeien. IAB Europe wijst er in een commentaar op dat het reclame-ondersteunende model zowel online uitgevers als online adverteerders voordelen biedt. Bovendien zou een betalend internet-model een bedreiging kunnen vormen voor de populariteit van het medium.

"Er is tot nu toe weinig doorgedreven onderzoek uitgevoerd naar de waarde die gecreëerd wordt door gratis, reclame-ondersteunde internet-diensten," merkt Alain Heureux, voorzitter van het IAB Europa, op. "Het onderzoek van McKinsey toont echter aan dat online reclame een sterke rol speelt in de doorbraak van nieuwe diensten en content-distributiemodellen, naast zijn traditionele functie in de ondersteuning van de creatieve sectoren." Uit het onderzoek blijkt dat slechts één of vijf internetgebruikers voor één of meerdere online diensten betaalt. De resterende 80 procent consumeert uitsluitend gratis content. Er wordt aan toegevoegd dat de balans tussen betalende en gratis content al in evenwicht is en betalende diensten alleen nog kunnen groeien door prijsdalingen.

"Indien alle online gratis diensten betalend zouden worden om de huidige inkomsten uit reclame te vervangen, zou ongeveer 40 procent van de gebruikers volgens de onderzoekers door het kostenniveau beslissen om hun online activiteiten helemaal stop te zetten," waarschuwt het online magazine SiliconRepubic.com. Er wordt aan toegevoegd dat 70 procent van de consumenten zich weliswaar zorgen maakt over online privacy-problemen, maar toch meer waarde hecht aan het gratis aspect van het online aanbod. Voor elk bedrag dat een internetgebruiker bereid is om te betalen voor het schrappen van de verstorende reclame, ontvangt hij op dit ogenblik volgens de onderzoekers zes keer meer aan waarde door reclame-ondersteunde diensten.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over