Kirkman Company: Het Nieuwe Werken bestaat niet

03 maart 2011 Kirkman Company

Artikel van Evelien van Damme n.a.v. een BOTS sessie bij Kirkman Company

Wanneer zo'n vijftien ervaringsdeskundigen op het gebied van Het Nieuwe Werken samenkomen, ontstaan interessante discussies over de doelen, voordelen en toekomst van dit flexibele werkconcept. Dat gebeurde een aantal weken geleden tijdens de zogenaamde Benen-Op-Tafel-Sessie bij adviesbureau Kirkman Company in Baarn.

Tijdens de sessie kwamen (project)managers bijeen om te praten over allerlei facetten van Het Nieuwe Werken. Zij waren werkzaam in verschillende vakgebieden (HR, ICT en Facility) en bij verschillende organisaties. Aanleiding hiervoor was het afstudeeronderzoek van Evelien van Damme, dat zich richtte op de interactie tussen HR-, ICT- en Facility Management tijdens de implementatie van HNW.

Een kort verslag van deze middag en avond zal illustreren op welke manier HNW leeft en wordt beleefd binnen verschillende organisaties. De vertegenwoordigde organisaties liepen uiteen van twee grote banken tot een energieleverancier, vermogensbeheerder, verzekeraar, ziekenhuis en enkele overheidsinstellingen.

De middag begon met het voorstellen van alle aanwezigen, waardoor al snel bleek dat er een schat aan ervaringen met HNW aanwezig was. Hierna volgde de presentatie van de onderzoeksresultaten van Evelien van Damme, wat eindigde in een aantal interessante discussies.

'HNW bestaat niet'

In de eerste plaats deed de term Het Nieuwe Werken al veel stof opwaaien bij de aanwezigen, want wat betekent het nu eigenlijk? Eigenlijk waren alle aanwezigen het erover eens dat de term multi-interpretabel is, want iedere organisatie heeft haar eigen variant en invulling van HNW. Een deel van de aanwezigen ging nog een stap verder door te zeggen dat HNW niet bestaat, omdat elk bedrijf zelf bepaalt wat HNW voor hen betekent.

Ten tweede werd het tijdens de discussies in ieder geval duidelijk dat je als organisatie niet meer om de term HNW heen kan. Dit komt eerder door externe factoren - zoals het gedrag van andere organisaties en het beeld van toenemende vergrijzing - dan door interne factoren.

Strategisch doel

Tijdens de sessie werd niet alleen stilgestaan bij de definitie van HNW en externe factoren die tot HNW hebben geleid. Zo kwam ook de implementatie ervan aan bod. Alle aanwezigen waren het erover eens dat het cruciaal is voor je organisatie om HNW op een strategische manier in te zetten; het moet een strategisch doel zijn.

De strategische redenen kunnen uiteenlopen van kosten besparen tot de beste werkgever willen zijn, maar er moet een strategische richting worden gegeven aan de implementatie van HNW. Want alleen op die manier is HNW volgens de aanwezigen succesvol te implementeren en zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Daarnaast zorgt het geven van een heldere strategie ook voor meer draagvlak door de hele organisatie heen. Kortom, wanneer je als organisatie HNW als een strategisch doel neerzet, zal de kans op succes vele malen groter zijn dan wanneer je ermee aan de slag gaat omdat 'iedereen' dat doet.


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×