IT outsourcingdiensten vaak duurder dan verwacht

18 augustus 2011 Consultancy.nl

Veel ICT-afdelingen zijn ontevreden over de uitbesteding van taken aan ICT-dienstverleners. Niet alleen zijn outsourcingdiensten vaak duurder dan verwacht, ook de kwaliteit van het geleverde werk valt tegen. Dat blijkt uit een onderzoek door Lieberman Software, een leverancier van beheer- en beveiligingsoftware.

Lieberman Software enquêteerde vijfhonderd Europese en Amerikaanse ICT-professionals. Het onderzoek werd verricht tijdens de Infosecurity Europe 2011 in Londen en de RSA Conference 2011 in San Francisco. De respondenten zijn werkzaam bij multinationals en zijn in overwegende mate verantwoordelijk voor outsourcing.

Beperkte resultaten
Meer dan 75% van de geënquêteerden zei dat hun managed services- en outsourcingpartners extra kosten in rekening brengen. Het doel van uitbesteding is voor veel ICT-professionals een efficiencyslag. Qua kostenbesparing komen zij echter vaak bedrogen uit. Daarnaast zijn de dienstverleners minder flexibel en loyaal dan eigen werknemers. Ook zeiden de respondenten dat zij vaak teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de geleverde diensten.

Nauwelijks kostenbesparing
62% van de ondervraagde ICT-specialisten zei dat zij meer betalen dan is vastgelegd in de oorspronkelijke uitbestedingsovereenkomst. 27% betaalt zelfs “aanzienlijk meer” dan de bedoeling was. Van de respondenten die werken bij grote bedrijven (>1000 werknemers) gaf maar liefst 82% aan dan zij meer moeten betalen aan outsourcing dan beoogt. Slechts 11% van alle geënquêteerden zei dat ze kosten besparen sinds hun keuze voor outsourcing.

Outsourcers onder de loep
De almaar toenemende kosten van ICT-outsourcing zijn een doorn in het oog voor directies. IT-afdelingen worstelen met een hoog verloop van ICT-professionals die werkzaam zijn voor outsourcers. Daarom moeten bedrijven volgens Lieberman Software uitgebreid onderzoek doen naar ICT-dienstverleners, voordat ze met hen in zee gaan. Zo moet duidelijk worden of de outsourcers zich wel aan hun afspraken kunnen houden. “Dat zijn niet alleen maar afspraken over de totale kosten. Outsourcers moeten ook voldoen aan eisen rond transparantie en beveiliging van bedrijfsdata, en veerkracht tonen bij veranderende bedrijfsprocessen”, aldus Lieberman.