Insinger de Beaufort sleept Centric voor rechter

07 februari 2010 Consultancy.nl

Bank Insinger de Beaufort sleept IT-dienstverlener Centric voor de rechter. Centric verzorgt de automatisering achter de spaar- en beleggingsdiensten van de bank, maar deze is daar zéér ontevreden over.

Volgens Insinger de Beaufort (onderdeel van BNP Paribas) levert het adviesbureau (tot voor kort Ordina BPO) verouderde systemen, met aanzienlijke beperkingen en grote continuïteitsrisico’s. Hierdoor zijn afgelopen tijd e-mails verdwenen, waren rapportages over beleggingen niet actueel en bestond het risico dat het kantoor van Insinger in Londen ’plat’ kwam te liggen, zo blijkt uit processtukken.

Bovendien wordt het bankpersoneel momenteel gedwongen om met twee verschillende systemen te werken, waardoor geen nieuwe bankproducten kunnen worden gecreëerd. "Fouten in de IT-systemen kunnen grote financiële consequenties hebben voor de bank en zijn klanten en de integriteit van de bank aantasten”, stelt Insinger, die relatie met Centric wil beëindigen, maar van mening is dat het bedrijf dat dwarsboomt.

De bank eist daarom nu dat Centric meewerkt aan de overgang naar een ander IT-systeem, op straffe van €100.000 per dag dat die dat weigert. Centric zou echter eerst een betaling van €4,5 miljoen eisen, voordat hij wil meewerken.

Insinger de Beaufort weigerde gisteren te reageren op het conflict. Evenmin wilde het vragen beantwoorden over eventuele risico’s voor bankklanten door de IT-problemen. "Ik ga nu het gesprek beeindigen”, aldus de woordvoerster.