DOC Advies begeleidde HNW implementatie bij PostNL
PostNL, het grootste postbedrijf van Nederland, heeft in het afgelopen jaar ‘Het Nieuwe Werken’ (HNW) ingevoerd op het hoofdkantoor in Den Haag. De transformatie, dat eind 2010 is opgestart, had verschillende doelstellingen. Hoofddoel was om kostenbesparing te realiseren door de Total Cost of Ownership (TCO) per vierkante meter in het hoofdkantoor te verlagen. Maar daarnaast wilde het postbedrijf ook haar bedrijfsvoering verduurzamen en de flexibiliteit van medewerkers verhogen. Binnen één jaar moest het hele gebouw op zijn kop en zijn ruim 1.800 medewerkers veranderd van werkplek en hun vertrouwde manier van werken.
Digitaal werken: Slimmer Opslaan
Onderdeel van HNW is dat medewerkers vanaf elke willekeurige locatie toegang moeten hebben tot documenten die nodig zijn om hun werk uit te kunnen voeren. PostNL moest dus waarborgen dat hun medewerkers flexibel en plaatsonafhankelijk konden werken. Om dit te realiseren werd het deelproject ‘Slimmer Opslaan’ in het leven geroepen. DOC Advies is betrokken geweest bij dit deelproject en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een standaard aanpak voor de implementatie van SharePoint2010 en Digitaal Werken. Daarnaast was DOC Advies verantwoordelijk voor algemeen projectmanagement en het begeleiden van afdelingsprojectleiders tijdens de implementatiefase.
Meer informatie
Voor meer informatie over het project lees het interview met PostNL medewerkers Flip Verwaaijen (stuurgroeplid) en Hans van der Plas (projectleider Slimmer Opslaan). Het interview bevat o.a. meer details over de aanpak van DOC Advies, behaalde resultaten en lessons learned.
Over PostNL
PostNL is sinds sinds mei 2011 gesplitst van TNT en een apart beursgenoteerd bedrijf. PostNL heeft een omzet van €4 miljard en verwerkt ruim 7 miljard poststukken per jaar. In totaal werken er bij PostNL 75.000 mensen, waarvan zo'n 42.000 postbodes of postbezorgers in parttime dienst.
Over DOC Advies
DOC Advies is in juni 2001 opgericht door Mark Elstgeest en Frank van Berkel. De naam DOC (Drivers Of Change) Advies staat voor het aanjagen van veranderingen, waarin ondanks de Engelse naam, toch het Nederlandse pragmatisme doorklinkt. DOC Advies is uitgebouwd tot een succesvol adviesbureau met circa 20 consultants in dienst en heeft de ambitie om de komende jaren verder te groeien.