Deloitte: Strategische marktanalyse chemiesector

11 januari 2011 Consultancy.nl

Het komend decennium zal de chemiesector geconfronteerd worden met uitdagingen en structurele marktveranderingen, waarbij alleen de gezondste chemiebedrijven sterker naar voren zullen komen. Volgens een nieuwe publicatie van Deloitte zal vooral de juiste inzet van negen verschillende strategische agendapunten het succes van de chemiebedrijven bepalen. Het rapport 'The Chemical Multiverse' laat zien welke combinaties van deze strategische drijvers geschikt zijn om uitdagingen, zogenaamde megatrends, om te zetten in winst.

Deloitte benoemt in haar rapport een groot aantal megatrends: culturele en marktveranderingen die grote kansen kunnen bieden aan de chemiebedrijven. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld: demografische veranderingen, kwaliteit van de gezondheidszorg, convergentie van technologieën, nieuwe consumptiepatronen en klimaatsverandering. Cees Jorissen, managing partner Manufacturing bij Deloitte: “Bedrijven die focussen op deze trends, zullen groei bewerkstelligen in nieuwe markten en zo grote verschuivingen binnen de industrie aanwakkeren. Denk hierbij aan de verschuiving van de eindmarkten naar de opkomende landen en investeringen in upstream capaciteiten die voornamelijk in China en het Midden-Oosten plaatsvinden.”

Naast de genoemde megatrends wordt de toekomst van chemiebedrijven ook bepaald door de beperkingen en vermogens van de huidige marktpositie van een bedrijf. Het rapport biedt bedrijven handvaten om door middel van analyse hun eigen startpunt vast te kunnen stellen. Daarbij is het van belang de traditionele segmentatie- commodity, integrated en specialty - los te laten. “Deze segmentatie voldoet niet meer als basis voor een bedrijfsstrategie. Daarom heeft Deloitte, op basis van kwaliteit van de business en financiële slagkracht, vijf categorieën gedefinieerd die een duidelijker beeld geven van specifieke uitdagingen voor een bedrijf, nu en in de toekomst,” aldus Willem Vaessen, director bij Deloitte en verantwoordelijk voor de chemiegroep in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Nadat het startpunt bepaald is, kunnen bedrijven analyseren welke combinatie van strategische drijvers het beste de bedrijfsresultaten verbetert, in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Daarbij is het van belang om zonder focus te verliezen flexibele strategische beslissingen te nemen en rekening te houden met verschillende scenario’s. Willem Vaessen: “De grootste uitdaging voor de Nederlandse industrie is bijvoorbeeld een succesvolle combinatie van de juiste business portfolio en specifieke business modellen. Denk aan dilemma’s als de juiste balans tussen de noodzakelijke decentralisatie voor groei in de opkomende landen en aandacht voor strategische drijvers zoals feedstocks en talent management die juist weer meer centraal aangestuurd moeten worden.”

Een andere belangrijke strategische aanjager is innovatie. “Dat innovatie belangrijk is voor de sector staat buiten kijf, maar het blijft de vraag hoe je innovatie in je bedrijf integreert. We zien bijvoorbeeld dat de combinatie van chemie, fysica/natuurkunde en engineering nodig is voor een innovatie. In Nederland is bijvoorbeeld kennis op het vlak van bio-based feedstocks van belang. Dit soort innovatie vraagt samenwerking van verschillende grote en vaak kleinere bedrijven en organisaties,” zegt de consultant.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup