Deloitte: Online communities belangrijk in crisis
Online communities nemen in belang toe ten tijde van economische crisis. Dat blijkt uit het rapport `2009 Tribalization Business Study` van adviesbureau Deloitte over bedrijven die gebruikmaken van online communities. Onder de respondenten bevinden zich softwaremakers, hotelketens en mediabedrijven, maar ook start-ups. 94% van de ondervraagde bedrijven zegt de investeringen in online communities en andere social media tools op hetzelfde of een hoger niveau te willen brengen.
Sommige bedrijven zetten online communities in om in contact te komen met klanten, partners en werknemers. Zo dragen communities bij aan brand building. Het potentieel van communities wordt echter niet ten volle benut. Bedrijven die hun marketingparadigma veranderen van market naar tribe, van channel naar network en van company-centric naar customer-centric, maken de meeste kans te profiteren van online communities.
De doelen van de onderzochte communities zijn mond-tot-mondreclame (38%), loyaliteit van klanten (34%), brand awareness (30%), het genereren van ideeën (29%) en het op een hoger peil brengen van de klantenservice (23%). Marketing blijft echter de primaire drive, waardoor een kloof zichtbaar wordt tussen de doelen van communities en de toepassing ervan binnen bedrijven als geheel.