Deloitte: Nederlanders relatief gierig tijdens kerst
Uit een Europese consumentenstudie van adviesbureau Deloitte blijkt dat de Nederlander gemiddeld 400 euro uitgeeft aan cadeaus, kerstmarkten en horeca tijdens de kerstdagen. Nederlanders zijn hierdoor een stuk 'gieriger' dan bijvoorbeeld de Duitsers (485 euro) en de Belgen (580 euro).
Boek is populairste kado
Over het algemeen is een 'boek' het meest populaire kado voor onder de kerstboom. Tieners en kinderen wijken af van de norm - zij krijgen het liefst cash, vervolgens een bon en dan pas een boek. Kinderen krijgen vooral educatieve spelletjes (31 procent), boeken (26 procent), constructiespeelgoed (23 procent) en kledij (22 procent).
Vrouwen krijgen niet wat ze willen
Opvallend is dat vrouwen slechts zelden krijgen wat ze écht willen. 55 procent wil een bon (37 procent zal een krijgen), 40 procent wil juwelen (11 procent heeft geluk) en ook parfum is gewild en weinig gekregen.
Nuttig en niet fout
Het succes van de cadeaubon kan op verschillende manieren verklaard worden. De kans op een nutteloos cadeau daalt (2 op 3 Europeanen wil iets nuttigs), net als de kans op een fout cadeau (wat tien procent prompt terug verkoopt).
Volgens Deloitte is de populariteit van een 'nuttig' cadeau een nieuwe trend, die te verklaren valt door de economische crisis. Het cadeau mag geen weggegooid geld zijn, dus we kopen rationeler en minder impulsief (45 procent). 92 procent kijkt naar de prijs/kwaliteitverhouding, 65 procent focust op bruikbare geschenken, 42 procent zoekt naar koopjes.
Geen internet of tweedehands
Shoppen doen we nog altijd door zelf naar de winkel te gaan, om de producten te zien (69 procent) en om het plezier niet te missen (39 procent). Europeanen kopen gemiddeld 16 procent via het internet en kiezen in de meeste gevallen voor grote namen als Amazon en eBay. We denken er ook niet over om iets tweedehands cadeau te doen: slechts tien procent overweegt dat.
Geen kinderarbeid
We kopen wel bewust (68 procent vermijdt kinderarbeid, 63 procent een grote ecologische voetafdruk), maar de nationaliteit van de producten doet er weinig toe: circa 39 procent wil een cadeautje 'made in Holland' kopen, het laagste cijfer in Europa. Fransen en Italianen zijn het meest chauvinistisch (75 procent). Ruim de helft vindt overigens dat 'duurzaam consumeren' een excuus is om de prijzen te verhogen.
Beetje besparen
De crisis heeft maar een klein effect op de portemonnee: met z'n allen plannen we 2,1 procent te besparen, de kleinste besparing in heel Europa. Alleen de Zwitsers gaan meer consumeren.