Deloitte verwacht meer M&A in online marketingbranche

07 januari 2011 Consultancy.nl

Adviesbureau Deloitte verwacht dat er een toename zal zijn in fusies en overnames in de online marketingbranche. Kleinere niche spelers zullen fuseren of worden opgekocht door de grotere spelers - de recente fusies van LBi en Bigmouthmedia en Zanox en Affiliate Window zijn goede voorbeelden daarvan. Dat stelt Daan Witteveen, partner bij Deloitte Corporate Finance (onderdeel van Deloitte Financial Advisory Services) en verantwoordelijk voor fusies & overnames in de Technology Media & Telecom-sector in een artikel op Emerce.

“Internet wordt core to the business voor het bedrijfsleven. Corporates zullen daarom met preferred suppliers gaan werken, die aan hun specifieke eisen voldoen, en kleinere bedrijven zullen veelal samengaan”, aldus de advieur van Deloitte. De partner ziet een parallel met de IT-sector van tien jaar geleden. Ook toen voegden kleinere of gespecialiseerde ondernemingen hun technologie en expertise samen om de groei en toekomst van hun bedrijven zeker te stellen. Naarmate IT, en nu internet, bedrijfskritischer worden nemen ook de eisen van klanten en benodigde investeringen toe. “Dit is geen exit game voor eigenaren van die bedrijven. Ze zullen bij hun onderneming betrokken moeten blijven vanwege hun ondernemerschap en om nieuwe initiatieven om hen heen op te slurpen”.

Multi-channels binnen online marketingbranche

De adviseur van het adviesbureau signaleert ook dat de online marketingbranche bestaat uit vele verschillende segmenten, waardoor bedrijven en diensten relatief gefragmenteerd zijn. Als gevolg daarvan is volgens de adviseur de huidige markt een “chaos” in vergelijking met de mediawereld in het recente verleden. “De wereld was duidelijk. Je had een uitgever, een mediabureau een reclamebureau. Nu gaat loopt alles door elkaar heen. Iedereen praten met iedereen”. Als voorbeeld schetst hij: “Internetbedrijven praten bijvoorbeeld direct met de verkopers binnen bedrijven. De internetpartij krijgt een cut of the deal als ze een verkoop tot stand brengen”. Corporates moeten zich in deze situatie helder positioneren richting de online marketingbedrijven”.