Deloitte: Global Powers of Retailing 2010

12 januari 2010 Consultancy.nl

Markt voor retailers ook na herstel economie blijvend veranderd

Ondanks de economische terugval, waren ? s'werelds grootste retailers in staat in 2008 hun omzet tot circa 3,8 biljoen US Dollar te laten groeien, een stijging van 5,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Onder de streep zijn retailers echter weldegelijk geraakt door de crisis. De gemiddelde winstgevendheid van de 250 grootste retailers ter wereld viel van 3,7% in 2007 terug naar 2,4% in 2008. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Retailing 2010 van adviesbureau Deloitte.

Tweederde van de 184 retailers die hun winstcijfers bekend gemaakt hebben, zagen hun netto winstmarge dalen in 2008, waarbij 30 retailers zelfs verlies draaiden. Veel retailers hebben hun omzet ‘gekocht’ door middel van agressieve promoties, wat uiteindelijk ten koste ging van de winst. Retailers uit de fashion en electronica hoek werden het hardst geraakt. Food retailers hadden minder te lijden door consumenten die de hand op de knip hielden, maar gemiddeld genomen zagen ook zij hun winstmarge dalen. “Voor wat betreft de Nederlandse retailers uit de lijst valt op dat food retail er wel in is geslaagd de netto winstmarge te verbeteren, terwijl non-foodretail/fashion het beeld van de dalende nettowinst marges bevestigt,” aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business van Deloitte Consulting.

Als de economie weer hersteld is, zal het succes van retailers afhangen van hoe zij met de veranderende markt omgaan. Marco van der Vegte, partner en segment leader Retail bij Deloitte: “De weg naar herstel is even onzeker als de weg door de recessie. Zo verwachten wij dat het gedrag van de consument langdurig of zelfs blijvend veranderd is en dat het strategisch speelveld er straks ook anders zal uitzien dan voor de crisis. De sleutel tot succes wordt onder meer gevormd door verdere rationalisatie van het assortiment, betere positionering, de impact van social networking op het koopgedrag van de consument en duurzaamheid.”

Retailers moeten hun assortiment beter aansluiten op de wensen van de consument. Erik Nanninga: “Je moet laten zien dat je de consument begrijpt en dus niet alleen dat aanbieden wat de consument zoekt, maar ook dat uit je assortiment schrappen wat de consument juist niet wil. Veel retailers hebben een te breed assortiment.” Ook wat betreft positionering moeten duidelijkere keuzes gemaakt worden, zegt Nanninga. “Ga je aan de kant zitten van discounters of aan die van de high service retailers? Want partijen die van alles een beetje willen zijn, gaan het zwaar krijgen.” Internet wordt ten slotte ook een grote uitdaging voor retailers het komend decennium. “Retailers moeten ervoor zorgen dat hun multichannel strategie op orde is om munt te slaan uit de consumenten die zich steeds meer online begeven. De top-100 retailers realiseerden in 2008 gemiddeld 6,6% van hun totale omzet via e-commerce. Ook zorgen online media voor een steeds beter voorgelichte consument, retailers moeten de kracht die hiervan uitgaat zeker niet onderschatten.”

De Top 10 wereldwijde retailers zijn:

Consultancy.nl | Top 10 wereldwijde retailers

Over Global Powers of Retailing

Global Powers of Retailing brengt jaarlijks de 250 grootste retailers ter wereld in kaart (gemeten naar omzet). Het rapport is gebaseerd op publieke bronnen en heeft betrekking op het fiscale jaar 2008 (incl ondernemingen waar fiscale jaar in juni 2009 eindigt). Het rapport geeft verder inzicht in de uitdagingen en kansen waar retailers mee geconfronteerd worden in deze steeds verder globaliserende branche.