Deloitte: 10 procent groei voor online advertising markt

16 september 2011 Consultancy.nl

De Nederlandse online advertising markt behaalde in het eerste halfjaar van 2011 een netto omzet van 507 miljoen euro. Dat is 10% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2010. Dit blijkt uit de Online Adspend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie.

De auto-industrie gaf het eerste halfjaar van 2011 het meeste uit aan online advertising en was verantwoordelijk voor 12% van de totale omzet. De financiële dienstverlening en producenten van consumentengoederen volgen met respectievelijk 10% en 8%. Voor 2012 verwachten de ondervraagde ondernemers vooral een sterke groei binnen de markt van consumentengoederen. “Het is kraakhelder dat de grote merken langzaamaan allemaal het digitale domein vinden. De vraag naar radicalere adformats, die uiterst geschikt zijn om merkdoelstellingen te realiseren is groot. Dit valt in de categorie CPM. Hier zien we nu, maar ook voor de toekomst nog een groot groeipotentieel. De advertentiemarkt voor Mobiel en Tablets is vrijwel onontgonnen, hier liggen kansen voor innovatie”, aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB.

“Het eerste halfjaar van 2010 was een economisch zware periode, dat verklaart voor een deel de relatieve sterke groei van 10% in de eerste helft van 2011. De online uitgevers hebben voor de komende tijd wederom positieve groeiverwachtingen. Echter, ook nu zitten we in economisch moeilijke tijd, het is dus spannend of een sterke groei echt behaald wordt”, zegt Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte.

Ten slotte besteedt het onderzoek aandacht aan ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Deze vorm van advertising is steeds meer in opkomst en stelt bedrijven in staat zich nog beter op een specifieke doelgroep te richten. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde uitgevers deze vorm van advertising al aanbiedt, met name de grotere ondernemingen. Daarmee is ‘automated trading’ inmiddels verantwoordelijk voor 11% van de omzet uit display advertising.

Over het onderzoek
Voor de Online Adspend Study H1 2011 zijn in opdracht van IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 334 websites vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, onderdeel van Deloitte Innovation, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over