Deloitte Strategy: tablet niet winstgevend voor 2013

21 december 2010 Consultancy.nl

De offline media-industrie is een krimpende industrie, en als gevolg daarvan zoeken uitgevers steeds meer naar andere potentiële omzetkanalen. Eén van de recente hypes is de opmars van de tablet. De strategy afdeling van Deloitte Consulting heeft, in het rapport "Impact van de Tablet op de Uitgeversmarkt", de verwachte impact van de tablet op de Nederlandse uitgeversindustrie geanalyseerd. Het adviesbureau concludeert dat de meerderheid van de uitgevers, door de beperkte grootte van de markt, geen significante verdiensten aan de tablet kunnen realiseren voor 2013.

De drie sleutelbevindingen van de analyse:

  • Marktgrootte: met een geschatte 1 miljoen tabletapparaten in 2013 blijft de Nederlandse markt klein. Omzet vanuit kranten- of tijdschriftenverkoop zal daardoor beperkt blijven. De klantenbasis (zij die tablets vroeg zijn gaan gebruiken) zal echter een interessante groep zijn voor adverteerders, en zij zullen de advertentieniveaus boven de huidige internettarieven houden.

  • Kosten: een tablet is geen stukje papier. Om de mogelijkheden volledig te gebruiken en gebruikersverwachtingen te overtreffen, zullen uitgevers moeten investeren in inhoud (bijvoorbeeld video) en de gebruikersinterface/ervaring moeten optimaliseren. De beperkte markt in gedachten blijft het twijfelachtig of omzetten op korte termijn zullen opwegen tegen de kosten.

  • Internetvalkuil: “Alles is vrij!” Gebruikers zijn verwend op het internet. Het gebrek aan samenwerking tussen uitgevers is deels de oorzaak voor deze fout in de (internet)markt. Betere samenwerking, gedeelde kennis en de ontwikkeling van superieure producten zullen de industrie helpen soortgelijke fouten te voorkomen.

Daarnaast levereren de adviseurs van Deloitte tien tips die de route naar succes bepalen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup