Deloitte Strategy: tablet niet winstgevend voor 2013
De offline media-industrie is een krimpende industrie, en als gevolg daarvan zoeken uitgevers steeds meer naar andere potentiële omzetkanalen. Eén van de recente hypes is de opmars van de tablet. De strategy afdeling van Deloitte Consulting heeft, in het rapport "Impact van de Tablet op de Uitgeversmarkt", de verwachte impact van de tablet op de Nederlandse uitgeversindustrie geanalyseerd. Het adviesbureau concludeert dat de meerderheid van de uitgevers, door de beperkte grootte van de markt, geen significante verdiensten aan de tablet kunnen realiseren voor 2013.
De drie sleutelbevindingen van de analyse:
- Marktgrootte: met een geschatte 1 miljoen tabletapparaten in 2013 blijft de Nederlandse markt klein. Omzet vanuit kranten- of tijdschriftenverkoop zal daardoor beperkt blijven. De klantenbasis (zij die tablets vroeg zijn gaan gebruiken) zal echter een interessante groep zijn voor adverteerders, en zij zullen de advertentieniveaus boven de huidige internettarieven houden.
- Kosten: een tablet is geen stukje papier. Om de mogelijkheden volledig te gebruiken en gebruikersverwachtingen te overtreffen, zullen uitgevers moeten investeren in inhoud (bijvoorbeeld video) en de gebruikersinterface/ervaring moeten optimaliseren. De beperkte markt in gedachten blijft het twijfelachtig of omzetten op korte termijn zullen opwegen tegen de kosten.
- Internetvalkuil: “Alles is vrij!” Gebruikers zijn verwend op het internet. Het gebrek aan samenwerking tussen uitgevers is deels de oorzaak voor deze fout in de (internet)markt. Betere samenwerking, gedeelde kennis en de ontwikkeling van superieure producten zullen de industrie helpen soortgelijke fouten te voorkomen.
Daarnaast levereren de adviseurs van Deloitte tien tips die de route naar succes bepalen.