Deloitte ontwikkelt nieuw online marktonderzoek
Gebaseerd op: Clou (oktober 2009)
Deloitte Consulting heeft onlangs een marktonderzoek op basis van social media geïntroduceerd. Deze nieuwe Online Customer Intelligence dienst (oci) zet online meningen om in actuele markt- en consumenteninzichten, vertelt senior manager Webstrategie Raoul van de Hoef. `Het blijkt dat wanneer consumenten zich online oriënteren op een product of dienst, alles wat daarover online gezegd wordt ook van invloed is op hun beslissing. Het is belangrijk dat je weet wat er leeft bij de consument. Wij hebben gezien dat online daar een prima onderzoeksbron voor is.`
De online monitoring van social media gebeurt middels het volgen van een groot aantal platformen, waaronder Twitter, Hyves, online forums en belangrijke websites. Hier worden de consumentenmeningen verzameld. `Met de klant hebben we vantevoren vastgesteld waar we op willen selecteren. Vervolgens wordt de tool ingericht en krijg je een overzicht hoe over bepaalde producten en diensten wordt gesproken en gedacht. Op deze manier kun je zien welk sentiment zich ontwikkelt rondom een bepaald thema. Op basis van die gegevens trekken wij conclusies en doen aanbevelingen voor marketing en procesverbetering.`
Deloitte heeft bij het Wereld Natuur Fonds een pilot uitgevoerd. `We hebben voor WNF verschillende thema`s online gevolgd. Bijvoorbeeld bedreigde diersoorten en klimaatverandering. Ons is vooral opgevallen dat deze thema`s zich online segmenteren. Zo blijkt onder meer dat discussies over bedreigde dieren zich vooral op Hyves concentreren.`