BlinkLane: IT outsourcing leidt tot lagere tevredenheid
IT management heeft de IT gebruikerstevredenheid weten te verhogen ondanks lagere IT-budgetten. Dat is een van de belangrijke uitkomsten van de Jaarlijkse IT Performance Barometer, uitgevoerd door BlinkLane Consulting en Yorizon. Voor dit onderzoek hebben meer dan 120 IT managers in elf branches hun mening gegeven over de kwaliteit van IT dienstverlening, IT budget en IT sourcing.
Uit de resultaten blijkt verder dat organisaties die een deel of de gehele IT dienstverlening hebben uitbesteed, hun IT budget meer hebben kunnen verlagen dan wanneer de IT 'in huis' wordt uitgevoerd. Dit is echter wel ten koste gegaan van een lagere klanttevredenheid.
Verdere verbetering
Cees-Pieter den Hartog, Managing Director Yorizon: "Belangrijke mogelijkheden voor verdere verbetering van IT-dienstverlening en het verhogen van de toegevoegde waarde ziet men in de verbetering van de communicatie met klanten, verdere standaardisatie van processen en verbetering van de samenwerking tussen de IT organisatie en de eindgebruikers."
Marcel Blommestijn, Partner BlinkLane: "Dit is van toepassing op zowel de 'in huis' en uitbestede ICT dienstverlening. Echter bij een uitbestede ICT dienstverlening gaat dit alleen lukken met een volwassen relatie tussen klant en leverancier. Door de samenwerking tussen klant en leverancier transparant te maken, kunnen deze gezamenlijk verbeteringen realiseren."