Berenschot: Authenticiteit belangrijkste marketingtrend

06 juli 2011 Consultancy.nl

Marketingprofesssionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47%), social media (41%), mvo/duurzaamheid (36%), samenwerking (30%) en loyaliteit/customer service (29%). Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd; in totaal werden 382 enquêtes volledig ingevuld. Bijna 80% van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20% van hen meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.

De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten", stelt Onno Ponfoort. "Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims, niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot." Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar een andere leverancier of product steeds makkelijker wordt. "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk", aldus Ponfoort. "De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap."

Opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. "Vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn", aldus Ponfoort. "De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen, met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012."


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup