Atos Consulting: telecom providors moeten specialiseren

27 februari 2012 Consultancy.nl

Het geïntegreerde business model van telecom providors staat onder steeds meer druk door interne en externe veranderingen. Om in de toekomst competitief te blijven moeten telecom providors zich specialiseren in brands - het leveren van diensten - of pipes: het aanbieden van netwerk en technologie. Dit betekent het einde van geïntegreerde telecom in zijn traditionele vorm. Dat voorspelt Atos Consulting in de white paper ‘Rethinking the traditional telco'.

Het rapport is opgesteld op basis van één-op-één interviews met leden van raden van bestuur en directies van 8 grote landelijke en internationale spelers in de telecommarkt. Het adviesbureau presenteert haar bevindingen op het Mobile World Congress 2012 in Barcelona dat van 27 februari tot 1 maart op het programma staat.

Belangrijkste trends
Veranderend consumentengedrag, nieuw overheidsbeleid en nieuwkomers op de markt zijn de drie belangrijkste factoren die resulteren in een beperking van investeringen in de markt voor geïntegreerde telecom. Traditionele telecomaanbieders moeten als gevolg afstand nemen van de enigszins achterhaalde manier waarop zij hun business als geïntegreerde spelers benaderen. In de huidige markt draait alles om flexibiliteit, een nieuwe houding die vraagt om een gerichte aanpak. De focus dient hierbij te zijn gericht op het aanbieden van een zo voordelig mogelijke pipe aan zakelijke klanten of het voeren van een brand die aansluit op de behoeften van de consument. In het rapport concluderen de Atos Consulting adviseurs dat gestandaardiseerde open diensten, platforms en producten de norm zijn.

Download de white paper ‘Rethinking the traditional telco'.

Brands and pipes
In haar scenario gaat Atos Consulting uit van situatie waarin de brands en pipes afzonderlijk van elkaar functioneren. Brands kopen de infrastructuur die ze nodig hebben in bij gespecialiseerde leveranciers en pipes specialiseren zich juist in infrastructuur en servitisatie. Als dit scenario realiteit wordt, betekent dit het einde van traditionele telecommunicatie waarin brands en pipes één geheel vormen. “De komende twee jaar bereikt de markt voor traditionele telecom een omslagpunt. Atos Consulting heeft de belangrijkste trends van de afgelopen drie jaar onderzocht. Onze conclusie is dat een keuze tussen brand of pipe de beste resultaten biedt voor traditionele telecomaanbieders”, vertelt Marcel van de Pol, Principal Consultant van Atos Consulting.

“Dit vergt een grote inspanning van veel telecomaanbieders die juist ervaring hebben opgedaan als geïntegreerde speler. Atos Consulting geeft advies over de manier waarop deze trends uiteindelijk leiden tot één oplossing, hoe je de splitsing van de traditionele telecom het beste kunt aanpakken en succesvol kunt zijn als onafhankelijke brand of pipe.”