Aon Hewitt: De 25 best geleide bedrijven ter wereld
IBM, General Mills en Procter & Gamble zijn de best geleide bedrijven ter wereld. McKinsey & Company staat op #17. Dat blijkt uit de wereldwijde leiderschapsstudie 'Top Companies for Leaders 2011' van Aon Hewitt. Het adviesbureau stelt jaarlijks de lijst op in samenwerking met The RBL Group en FORTUNE Magazine.
Een vergelijking tussen de 25 geselecteerde 'Global Top Companies for Leaders' met meer dan 470 bedrijven overal ter wereld wijst uit dat bedrijfsstrategie en leiderschapsstrategie nauw met elkaar zijn verbonden. Er is een duidelijk verband tussen het investeren in leiderschap en de financiële resultaten van een bedrijf.
"De winnaars van dit jaar zijn door een panel van onafhankelijke deskundigen geselecteerd en gerangschikt, op basis van criteria als leiderschap in de praktijk, leiderschapscultuur, de financiële prestaties en de reputatie van het bedrijf," zegt Gordon Busch, Senior Consultant Talent en Reward bij Aon Hewitt. "Alle Global Top Companies hebben een duidelijke business case opgesteld, waarin het investeren in leiderschap strategisch verankerd is." Van de Top Companies zegt bijna 85% dat hun leiders kunnen uitleggen hoe de investering in leiderschap de financiële prestaties beïnvloedt, bij de andere onderzochte bedrijven is dat slechts 54%.
Kenmerken van goed leiderschap
"Sommige organisaties falen met effectieve leiders, maar met ineffectieve leiders falen alle organisaties," zegt Pete Sanborn, wereldwijd verantwoordelijk voor Talent en Reward bij Aon Hewitt. "Leiders creëren een visie en geven de toon aan. Sterke leiders zijn betrokken bij hun personeel. Organisaties kunnen een koers uitzetten en speciale processen en structuren formuleren die tot succes moeten leiden, maar als het management deze activiteiten niet actief ondersteunt of ze niet duidelijk onder woorden kan brengen, vinden ze geen gehoor, wat leidt tot een gebrek aan focus in de organisatie. Een allesomvattend programma voor leiderschap is een van de belangrijkste voorwaarden voor financieel succes."
Dave Ulrich, partner van The RBL Group en hoogleraar aan de Ross School of Business van de University of Michigan voegt daaraan toe: "Leiderschap is niet meer alleen gericht op werknemers. Goede leiders maken ook de verwachtingen van hun klanten, investeerders en de gemeenschap waar. Wanneer de verwachtingen van de klant bepalend zijn voor het gedrag van leiders, ontstaat er duurzaam leiderschap."
Meten van effectiviteit
Een ander kenmerk van de Top Companies is dat zij de effectiviteit van hun leiderschaps-ontwikkelprogramma's meten. Deze resultaten gebruiken ze om te beoordelen of ze een pool van potentiële leiders hebben. Terwijl alle Top Companies hun opvolgings-programma's evalueren gebeurt dit maar in 48% van de gevallen bij de overige bedrijven. De Top Companies evalueren ook veel beter of en hoe ze toptalent kunnen vasthouden. Hetzelfde geldt voor onderzoek naar de vraag in hoeverre belangrijke functies worden opgevuld met interne kandidaten.
Global Top Companies for Leaders
Hieronder staat de lijst met de Top 25 Global Top Companies for Leaders. Na onderzoek door Aon Hewitt, in samenwerking met The RBL Group en FORTUNE Magazine, is deze lijst opgesteld door een onafhankelijke jury, bestaande uit wereldberoemde auteurs, professoren, topbestuurders en -coaches:
1. IBM
2. General Mills
3. The Procter & Gamble Company
4. Aditya Birla Management Corporation
5. Colgate-Palmolive Company
6. Hindustan Unilever
7. ICICI Bank Limited
8. McDonald's Corporation
9. Whirlpool Corporation
10. PepsiCo
11. General Electric Company
12. Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA)
13. Natura Cosmeticos S.A
14. Deere & Company
15. 3M Company
16. Eli Lilly and Company
17. McKinsey & Company
18. L'Oreal
19. Unilever plc
20. Siemens AG
21. Intel Corporation
22. China Vanke Co.
23. Wipro
24. Bharti Aritel
25. Novartis AG
Over het onderzoek
Het onderzoek van Aon Hewitt, The RBL Group en FORTUNE Magazine is gebaseerd op input van meer dan 1,200 gegevenspunten en 900 interviews met topbestuurders. De studie onderzoekt hoe organisaties hun leiders beoordelen, selecteren, ontwikkelen en belonen. Daarnaast is onderzocht hoe leiderschap vorm krijgt in de praktijk en welke strategie eraan ten grondslag ligt.