BCG: Mobiele onlinemarkt EU5 groeit naar 230 miljard

05 januari 2015 Consultancy.nl

De mobiele onlinemarkt van Europa’s vijf grootste economieën heeft een omvang van €92 miljard, gelijk aan een gemiddelde uitgave per volwassene van €555 per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, digitale content en m-commerce. Volgens onderzoek van The Boston Consulting Group zal de markt de komende jaren sterk groeien, naar zo’n €230 miljard tegen 2017.

In het onderzoeksrapport ‘The Mobile Internet Economy in Europe’ neemt The Boston Consulting Group, in opdracht van Google, de mobiele onlinemarkt van de big 5 EU landen (Duitsland, Frankrijk, de UK, Italië en Spanje) uitgebreid onder de loep. De belangrijkste bevindingen: de mobiele internetpenetratie stijgt waardoor de markt aanzienlijk zal groeien, en de klant plukt daar steeds meer de vruchten van.

Marktpenetratie
Momenteel zijn er 7 miljard mobiele telefoonabonnementen, waarbij de mobiele telefoonpenetratie voornamelijk hoog is in West-Europa, waar er 530 miljoen abonnementen zijn. Voor West-Europa representeert dit 1,33 abonnementen per hoofd van de populatie – 50% van deze abonnementen wordt gebruikt in combinatie met een smartphone. De smartphonepenetratie zal niet verrassend verder stijgen, en tegen 2017 zal zeven van de top tien smartphone gebruikende landen zich in Europa bevinden. Met name in Noorwegen, Denemarken en Finland is de penetratie hoog, op rond de 90%. De trend wordt geleid door jonge Europeanen; zo heeft bijvoorbeeld in de UK 88% van de 18-24 jarigen een smartphone, vergeleken met 65% van de Britse gehele populatie, daarbij spenderen jongere gebruikers 2,5 keer zoveel tijd op hun smartphone als hun oudere tegenhangers.

Mobiel Internet Ecosysteem Omzet

Marktomzet
Voor de 13 ondervraagde landen, die goed zijn voor 70% van het wereldwijde BBP, is de totale omzet van het mobiele internetecosysteem in 2014 €512 miljard. De big 5 EU landen produceren €90 miljard van deze omzet, of €555 per volwassene per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, apps, digital commerce, en m-commerce. Tegen 2017 zal de omzet naar verwachting verdubbeld zijn naar €226 miljard, een jaarlijks groeipercentage van 25%. Voor de groep van 13 landen zal de groei in omzet naar verwachting stijgen naar €1.159 triljoen tegen 217 met een jaarlijks percentage van 23%.

Het mobiele ecosysteem is tevens een belangrijke werkgelegenheidsmotor, met een totale impact voor de EU5 van zo’n half miljoen banen in 2013, waarvan 50% fysiek in de landen zelf. Volgens BCG biedt het ecosysteem werk aan 3 miljoen mensen in de 13 ondervraagde landen.

Economische Surplus van Mobiel Internet

Consumentenwaarde
De grote mobiele internetgroei creëert, zo stelt het rapport, een aanzienlijke consumentenwaarde voor klanten. De waarde – een situatie waarbij de baten hoger liggen dan de kosten – gecreëerd voor klanten door het mobiele ecosysteem wordt geschat op zo’n €2,8 triljoen per jaar. Voor de EU5 komt de consumentenwaarde op €770 miljard per jaar. Per hoofd van de bevolking doen de EU5 landen het goed ten opzichte van hun internationale tegenhangers: de gemiddelde waarde die toegevoegd wordt via smart apparaten bedraagt €4.700 per jaar, ten opzichte van een gemiddelde van €3.200 voor de 13 onderzochte landen.

Klantenwaarde Surplus per Hoofd Bevolking EU

Verschillende mobiele systemen creëren verschillende niveaus van waarde. Het grootste marktaandeel voor de EU5 gaat naar de Android-omgeving, die ~49% van omzet van €378 miljard genereert, met de Apple-omgeving die €234 miljard genereert, en kleinere spelers die ~21% van het totale bedrag bijdragen.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup