BCG: Mobiele onlinemarkt EU5 groeit naar 230 miljard

05 januari 2015 Consultancy.nl

De mobiele onlinemarkt van Europa’s vijf grootste economieën heeft een omvang van €92 miljard, gelijk aan een gemiddelde uitgave per volwassene van €555 per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, digitale content en m-commerce. Volgens onderzoek van The Boston Consulting Group zal de markt de komende jaren sterk groeien, naar zo’n €230 miljard tegen 2017.

In het onderzoeksrapport ‘The Mobile Internet Economy in Europe’ neemt The Boston Consulting Group, in opdracht van Google, de mobiele onlinemarkt van de big 5 EU landen (Duitsland, Frankrijk, de UK, Italië en Spanje) uitgebreid onder de loep. De belangrijkste bevindingen: de mobiele internetpenetratie stijgt waardoor de markt aanzienlijk zal groeien, en de klant plukt daar steeds meer de vruchten van.

Marktpenetratie
Momenteel zijn er 7 miljard mobiele telefoonabonnementen, waarbij de mobiele telefoonpenetratie voornamelijk hoog is in West-Europa, waar er 530 miljoen abonnementen zijn. Voor West-Europa representeert dit 1,33 abonnementen per hoofd van de populatie – 50% van deze abonnementen wordt gebruikt in combinatie met een smartphone. De smartphonepenetratie zal niet verrassend verder stijgen, en tegen 2017 zal zeven van de top tien smartphone gebruikende landen zich in Europa bevinden. Met name in Noorwegen, Denemarken en Finland is de penetratie hoog, op rond de 90%. De trend wordt geleid door jonge Europeanen; zo heeft bijvoorbeeld in de UK 88% van de 18-24 jarigen een smartphone, vergeleken met 65% van de Britse gehele populatie, daarbij spenderen jongere gebruikers 2,5 keer zoveel tijd op hun smartphone als hun oudere tegenhangers.

Mobiel Internet Ecosysteem Omzet

Marktomzet
Voor de 13 ondervraagde landen, die goed zijn voor 70% van het wereldwijde BBP, is de totale omzet van het mobiele internetecosysteem in 2014 €512 miljard. De big 5 EU landen produceren €90 miljard van deze omzet, of €555 per volwassene per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, apps, digital commerce, en m-commerce. Tegen 2017 zal de omzet naar verwachting verdubbeld zijn naar €226 miljard, een jaarlijks groeipercentage van 25%. Voor de groep van 13 landen zal de groei in omzet naar verwachting stijgen naar €1.159 triljoen tegen 217 met een jaarlijks percentage van 23%.

Het mobiele ecosysteem is tevens een belangrijke werkgelegenheidsmotor, met een totale impact voor de EU5 van zo’n half miljoen banen in 2013, waarvan 50% fysiek in de landen zelf. Volgens BCG biedt het ecosysteem werk aan 3 miljoen mensen in de 13 ondervraagde landen.

Economische Surplus van Mobiel Internet

Consumentenwaarde
De grote mobiele internetgroei creëert, zo stelt het rapport, een aanzienlijke consumentenwaarde voor klanten. De waarde – een situatie waarbij de baten hoger liggen dan de kosten – gecreëerd voor klanten door het mobiele ecosysteem wordt geschat op zo’n €2,8 triljoen per jaar. Voor de EU5 komt de consumentenwaarde op €770 miljard per jaar. Per hoofd van de bevolking doen de EU5 landen het goed ten opzichte van hun internationale tegenhangers: de gemiddelde waarde die toegevoegd wordt via smart apparaten bedraagt €4.700 per jaar, ten opzichte van een gemiddelde van €3.200 voor de 13 onderzochte landen.

Klantenwaarde Surplus per Hoofd Bevolking EU

Verschillende mobiele systemen creëren verschillende niveaus van waarde. Het grootste marktaandeel voor de EU5 gaat naar de Android-omgeving, die ~49% van omzet van €378 miljard genereert, met de Apple-omgeving die €234 miljard genereert, en kleinere spelers die ~21% van het totale bedrag bijdragen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over