BCG: Mobiele onlinemarkt EU5 groeit naar 230 miljard
De mobiele onlinemarkt van Europa’s vijf grootste economieën heeft een omvang van €92 miljard, gelijk aan een gemiddelde uitgave per volwassene van €555 per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, digitale content en m-commerce. Volgens onderzoek van The Boston Consulting Group zal de markt de komende jaren sterk groeien, naar zo’n €230 miljard tegen 2017.
In het onderzoeksrapport ‘The Mobile Internet Economy in Europe’ neemt The Boston Consulting Group, in opdracht van Google, de mobiele onlinemarkt van de big 5 EU landen (Duitsland, Frankrijk, de UK, Italië en Spanje) uitgebreid onder de loep. De belangrijkste bevindingen: de mobiele internetpenetratie stijgt waardoor de markt aanzienlijk zal groeien, en de klant plukt daar steeds meer de vruchten van.
Marktpenetratie
Momenteel zijn er 7 miljard mobiele telefoonabonnementen, waarbij de mobiele telefoonpenetratie voornamelijk hoog is in West-Europa, waar er 530 miljoen abonnementen zijn. Voor West-Europa representeert dit 1,33 abonnementen per hoofd van de populatie – 50% van deze abonnementen wordt gebruikt in combinatie met een smartphone. De smartphonepenetratie zal niet verrassend verder stijgen, en tegen 2017 zal zeven van de top tien smartphone gebruikende landen zich in Europa bevinden. Met name in Noorwegen, Denemarken en Finland is de penetratie hoog, op rond de 90%. De trend wordt geleid door jonge Europeanen; zo heeft bijvoorbeeld in de UK 88% van de 18-24 jarigen een smartphone, vergeleken met 65% van de Britse gehele populatie, daarbij spenderen jongere gebruikers 2,5 keer zoveel tijd op hun smartphone als hun oudere tegenhangers.
Marktomzet
Voor de 13 ondervraagde landen, die goed zijn voor 70% van het wereldwijde BBP, is de totale omzet van het mobiele internetecosysteem in 2014 €512 miljard. De big 5 EU landen produceren €90 miljard van deze omzet, of €555 per volwassene per jaar aan telefoons, tablets, dataplannen, apps, digital commerce, en m-commerce. Tegen 2017 zal de omzet naar verwachting verdubbeld zijn naar €226 miljard, een jaarlijks groeipercentage van 25%. Voor de groep van 13 landen zal de groei in omzet naar verwachting stijgen naar €1.159 triljoen tegen 217 met een jaarlijks percentage van 23%.
Het mobiele ecosysteem is tevens een belangrijke werkgelegenheidsmotor, met een totale impact voor de EU5 van zo’n half miljoen banen in 2013, waarvan 50% fysiek in de landen zelf. Volgens BCG biedt het ecosysteem werk aan 3 miljoen mensen in de 13 ondervraagde landen.
Consumentenwaarde
De grote mobiele internetgroei creëert, zo stelt het rapport, een aanzienlijke consumentenwaarde voor klanten. De waarde – een situatie waarbij de baten hoger liggen dan de kosten – gecreëerd voor klanten door het mobiele ecosysteem wordt geschat op zo’n €2,8 triljoen per jaar. Voor de EU5 komt de consumentenwaarde op €770 miljard per jaar. Per hoofd van de bevolking doen de EU5 landen het goed ten opzichte van hun internationale tegenhangers: de gemiddelde waarde die toegevoegd wordt via smart apparaten bedraagt €4.700 per jaar, ten opzichte van een gemiddelde van €3.200 voor de 13 onderzochte landen.
Verschillende mobiele systemen creëren verschillende niveaus van waarde. Het grootste marktaandeel voor de EU5 gaat naar de Android-omgeving, die ~49% van omzet van €378 miljard genereert, met de Apple-omgeving die €234 miljard genereert, en kleinere spelers die ~21% van het totale bedrag bijdragen.