Conclusion ontwikkelt campagne Sta op Tegen Kanker
Afgelopen week is ‘Sta op Tegen Kanker’ gelanceerd, een campagne van KWF die iedereen in Nederland de mogelijkheid geeft om een live ‘lichtbericht’ te schrijven voor een dierbare. Conclusion ontwikkelde in opdracht van KWF een grootschalige online campagne met lichtberichten.
KWF Kankerbestrijding is een Nederlandse stichting die zich inzet voor de bestrijding van kanker door middel van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, opleidingen, patiëntenondersteuning en preventie. De stichting heeft als doel minder kanker, meer genezing en een betere kwaliteit van leven voor kankerpatiënten. Het KWF wil kanker zo snel mogelijk terugdringen en onder controle brengen.
Sta op Tegen Kanker
In navolging op het succes van ‘Stand Up To Cancer’ in Amerika, is het initiatief ook succesvol naar Nederland overgewaaid. Het initiatief tracht middels verscheidene acties nieuwe donateurs aan zich te binden. Het houdt onder meer een grote live benefietshow op televisie. Hierbij vertellen bekende Nederlanders persoonlijke verhalen, geven optredens, en zijn er bijzondere patiënten en artsen aanwezig. Daarnaast financiert het KWF het eerste internationale ‘Dream Team’; een internationaal team van toponderzoekers, die de komende vier jaar samenwerkt aan baanbrekend onderzoek, waarbij tumorweefsel van individuele patiënten buiten het lichaam wordt gekweekt. Dit zorgt ervoor dat in een relatief korte periode een grote hoeveelheid medicatie getest kan worden.
Vanaf 11 november vraagt het KWF heel Nederland op te staan tegen kanker door middel van lichtberichten: een positief geschreven bericht in licht in de vorm van een filmpje – dat via social media gedeeld kan worden, om anderen zo een hart onder de riem te kunnen steken, en ‘op te staan tegen kanker’.
Het is de eerste keer dat er op zo’n grote schaal zo veel lichtberichten live worden geschreven. Ieder lichtbericht wordt gemaakt door lichtkunstenaars van PIPS:lab, een Amsterdamse formatie van vijf kunstenaars, en honderden vrijwilligers, die elk bericht live en speciaal gericht voor de inzender maken. In ruil voor een donatie van minimaal €1 wordt een persoonlijke lichttekst gemaakt door de lichtkunstenaars en vrijwilligers.
De campagne ‘Sta op Tegen Kanker’ is de komende weken onder meer te zien op TV, online, in kranten en magazines, en daarnaast te horen op de radio. De Combinatie van Factoren en Conclusion Digital, beiden onderdeel van Conclusion, waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van een grootschalige online campagne met lichtberichten. “Wij zijn bijzonder trots op het project. Zowel vanwege het unieke karakter ervan, als het feit dat we met dit project een steentje bij kunnen dragen aan meer steun voor het KWF,” aldus het adviesbureau over zijn bijdrage.