Google en PwC bundelen diensten in digitaal landschap
Accountants- en advieskantoor PwC is een zakelijke samenwerking aangegaan met technologie en online zoekmachinegigant Google. De strategische alliantie streeft ernaar bedrijven wereldwijd te helpen met een effectievere adoptie en gebruik van technologie en informatie.
Het snelle tempo van innovatie in technologie verandert het zakelijk landschap ingrijpend, wat zowel grote als kleine organisaties verplicht om mee te doen aan een digitaal transformatietraject richting een nieuw ‘toekomstbestendig’ businessmodel. Voor bedrijven biedt de opkomst van nieuwe technologieën en Big Data technieken grote kansen, zowel commercieel als op het vlak van efficiëntie, maar tegelijkertijd stelt het hen voor grote operationele veranderingen.
Recent onderzoek van bijvoorbeeld Capgemini Consulting toont aan dat hoewel ‘digital’ is verschoven naar een van de belangrijkste prioriteiten voor executives, zij moeite hebben met de implementatie. Als belangrijkste redenen voor een trage adoptie geven ze het gebrek aan leiderschapsbetrokkenheid, complexiteit, onvoldoende financiering en noodlijdende cloud-adoptie* aan.
Om organisaties bij hun digitale reis te ondersteunen en digitalisering binnen hun operaties te verankeren, hebben PwC en Google besloten samen te werken. Google biedt ondernemingen – met zijn Google for Work dienstverlening – een breed scala aan tools en platformen die business- en dataprocessen ondersteunen. Hieronder vallen bijvoorbeeld dataopslag, samenwerking, het delen van kennis en analytics. PwC, met 195.000 werknemers in 157 landen wereldwijd de op een na grootste zakelijke dienstverlener ter wereld, biedt bedrijven een breed spectrum aan zakelijke diensten, van strategie tot executie. Samen geloven zij dat zij in staat zullen zijn “bedrijven te helpen effectiever samen te werken, beter gebruik te maken van technologie en informatie, en zich aan te passen aan het alsmaar veranderende digitale landschap."
De gezamenlijke diensten van PwC en Google richten zich op drie gebieden:
Ten eerste zullen de partners PwC’s zakelijke inzichten samen met die van Google Apps voegen om bedrijven te helpen hun productiviteit te verhogen, wat kan variëren van back-office efficiëntie tot front office activiteiten zoals sales & marketing. Ten tweede zullen data analytics diensten rondom Google’s Cloud Platform en PwC’s Big Data diensten worden gebouwd.
“Uiteindelijk draait onze samenwerking om klanten te helpen de overgang naar de cloud te omarmen en hun organisaties te transformeren om succesvol te zijn en relevant te blijven in een snel veranderende wereld”, zegt Tom Archer, PwC’s Google Strategic Alliance Leader. Mike Burwell van PwC Transformation voegt daaraan toe: “PwC gaat de samenwerking met Google aan om onze gezamenlijke kennis en competenties aan klanten te kunnen aanbieden – wij geven hen ‘one place to go’, waardoor de ervaring en krachten van beide organisaties worden gemaximaliseerd.”
“Wij zijn verheugd met het samenwerkingsverband dat wij zijn aangegaan met PwC – een toonaangevende adviseur voor ondernemingen wereldwijd – om het beste van Google naar de werkvloer te brengen en ondernemingen te helpen innoveren”, zegt Amit Singh, President van Google for Work.
* Een recent onderzoek van Atos herbevestigt dit punt: 64% van de executives gelooft dat vitale digitale initiatieven tegengehouden worden door een gebrek aan investeringen in cloud.