Accenture in top 100 meest waardevolle bedrijven
Het merkenbureau Interbrand heeft zijn ‘Best Global Brands’ ranking over 2014 bekendgemaakt. Consultancybureau Accenture staat als enige adviesbureau in de lijst, die net als vorig jaar gedomineerd wordt door Apple, Google en Coca Cola. Accenture zelf staat op plek #44 en streeft hiermee bedrijven als Cartier, Porsche en Hermès voorbij.
Best Global Brands
Interbrand meet sinds 2000 ieder jaar de merkwaarde van grote organisaties, en neemt 100 bedrijven met de hoogste brand value op in de ‘Best Global Brands’ ranking. Bedrijven die hiervoor in aanmerking willen komen dienen aan flink wat criteria te voldoen: een merk dient wereldwijd bekend te zijn en geografische en culturele grenzen te overstijgen, verbreid te zijn binnen de gevestigde economische centra van de wereld, een aanwezigheid te hebben verworven in de grootst markten, en tot slot ten minste 30% van de omzet behaald te hebben buiten het thuisland van het merk.
Top 20
De top 20 van de ‘Best Global Brands’ ranking bestaat uit bekende namen als McDonalds (#9), Intel (#12 ), HP (#17) en Louis Vuitton (#19). Een overzicht van de top 20 merken:
Accenture
Accenture staat op plek #44 in de prestigieuze ranking, en is – net als vorig jaar - het enige adviesbureau dat de lijst gehaald heeft. In deze positie is Accenture bijna €10 miljard waard, en streeft bekende namen als Cartier, Porsche en Hermès voorbij. Accenture heeft zijn plek te danken aan een succesvolle advertisingcampagne die het jarenlang wereldwijd voerde, welke zich rondom de slogan ‘High Performance. Delivered.’ centreert. Daarnaast vergrootte Accenture zijn branding middels een wereldwijde marketingbenadering, en een groots MVO initiatief dat bekend staat als ‘Skills to Succeed’. Dit programma heeft als doel wereldwijd 500.000 mensen tegen 2015 te voorzien van vaardigheden om een baan te bemachtigen of een bedrijf op te zetten.
Nederlandse bedrijven
Ook Nederlandse bedrijven zijn in de ranking van dit jaar vertegenwoordigd: Philips (#42), Shell (#65) en Heineken (#95) zijn de enige Nederlandse bedrijven die de ranking haalden. Philips groeide afgelopen jaar in waarde met 5% en is dit jaar $10,3 miljard waard, waarmee het als eerste Nederlandse bedrijf boven de $10 miljard uitkomt. Shell, dat $6,3 miljard waard is, steeg ten opzichte van vorig jaar acht plekken. Bierbrouwer Heineken wordt gewaardeerd op $4,2 miljard.