McKinsey ontwikkelt strategie voor Co-op Bank of Kenya
Co-operative Bank of Kenya heeft McKinsey & Company ingehuurd ter ondersteuning van de ontwikkeling van een groeistrategie. De consultants hebben drie maanden gekregen om een strategie, routekaart, en actieplan te bedenken.
Met een totale activawaarde van grofweg €2,12 miljard is Co-operative Bank of Kenya de derde financial services aanbieder van het land, achter Kenya Commercial Bank en Barclays Bank Kenya. De bank opereert voornamelijk binnen het commercial banking segment, en beheert iets meer dan 3,5 miljoen retail- en zakelijke rekeningen.
De afgelopen jaren boekte Co-operative Bank of Kenya een sterke groei, en wist de bank het gat met zijn twee grootste concurrenten snel te dichten. Voor de komende jaren heeft de bank, die zijn winst in H1 2014 van 4,71 naar 4,72 miljard Keniaanse shillings zag groeien, de ambitie aangekondigd om zijn groei verder te versnellen. Verschillende onderliggende initiatieven zijn sindsdien onthuld, waaronder toegang tot de Oegandese markt (een zet die de footprint van de bank in de Oost-Afrikaanse regio zal versterken), investeringen in zijn banking infrastructuur en de lancering van een mobiel bankieren dienst, die essentieel is om klanten in het Afrikaanse continent voor zich te winnen.
Als onderdeel van zijn zogenaamde ‘2015 to 2019 growth strategy’ heeft de Co-operative Bank of Kenya besloten om een beroep te doen op de expertise van externe consultants. Na een interne evaluatie van potentiële kandidaten koos de bank voor de diensten van McKinsey & Company, ’s werelds grootste en (veelal gezien als het) meest prestigieuze strategie adviesbureau. De adviseurs hebben drie maanden gekregen om, gebaseerd op de groeidoelstellingen, met initiatieven te komen die de ambitie zullen aanwakkeren, waaronder de identificatie van groei-initiatieven maar ook onderwerpen die erop gericht zijn de interne operaties van het bedrijf te bevorderen.
In een verklaring stelt de beursgenoteerde bank dat het "verwacht dat McKinsey’s bevindingen het groeimomentum van de bank zullen versterken en de organisatorische structuur zullen verbeteren, evenals de operationele modellen en efficiëntie. De review fungeert als benchmark in verhouding tot zowel lokale als regionale best practices binnen de industrie”, zegt Gideion Muriuki, CEO van Co-op Bank of Kenya.
McKinsey in Kenia
McKinsey’s nieuwe project in Kenia volgt op de opening van een lokaal kantoor in Kenia een maand geleden, zijn zevende in Afrika – een zet die de interesse van high profile spelers in de markt in zijn diensten aanwakkerde. De afgelopen jaren werkte het Amerikaanse consultancybureau voor diverse blue chip organisaties in Kenia zoals East African Breweries, Kenya Commercial Bank en Britam.