Grant Thornton: Top 10 MVO initiatieven in bedrijfsleven

23 september 2014 Consultancy.nl

Het doneren van geld is wereldwijd de meest voorkomende manier van bedrijven om uiting te geven aan hun MVO-doelstelling, blijkt uit een recent onderzoeksrapport van Grant Thornton. Zuid-Afrika is het vaakst bereid geld te doneren, gevolgd door de VS en Canada in zijn streven bij te dragen aan een meer duurzame wereld.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is al jaren bezig aan een opmars in de bedrijfswereld. Enerzijds omdat het ‘moet’ – investeerders verlangen naar transparantie, en de opkomst van social media heeft de impact die bedrijven op economie, omgeving en maatschappij hebben in de spotlights gezet. Anderzijds ook omdat het loont, zo toont het ‘Corporate social responsibility: beyond financials’ onderzoek van Grant Thornton. Hieruit blijkt dat het nastreven van MVO en financieel gewin steeds meer met elkaar vervlochten wordt. Als gevolg hiervan zijn bedrijven wereldwijd in toenemende mate betrokken bij een breed spectrum van activiteiten dat zich richt op het reduceren van sociale en omgevingsgerichte impact.

Corporate social responsibility

Goede doelen
De vraag is: wat is de populairste vorm van MVO? Het Grant Thornton onderzoek onthult dat het doneren van geld aan gemeenschappelijke/liefdadigheidsactiviteiten (68%) het populairst is. Van de respondenten gaf 65% aan goede doelen op andere manieren te hebben ondersteund en eenzelfde percentage gaf aan hun energie-efficiëntie of afvalbeheer te hebben verbeterd. 53% heeft aangegeven producten/diensten gedoneerd te hebben aan een liefdadigheidsorganisatie, en 39% heeft zijn producten/diensten aangepast om de impact op de omgeving te verminderen. Iets minder dan een derde (31%) gaf aan zijn CO2-voetafdruk gemeten te hebben, en 30% geeft aan een partnership aan te zijn gegaan met een liefdadigheidsinstelling.

Grant Thornton - Goede doelen

Verschillen per regio
Er zijn echter grote verschillen in MVO voorkeuren per continent. De overweldigende meerderheid van bedrijven in Canada en de VS doneert geld (93%) of diensten (91%) aan gemeenschappelijke / liefdadigheidsactiviteiten en een verdere 78% doneert producten of diensten. De vergelijking met andere regio’s is opvallend; in Europa doneert twee derde geld (69%) en meer dan de helft participeert in gemeenschappelijke/liefdadigheidsactiviteiten (58%). Het doneren van geld is het meest populaire CSR initiatief dat in Latijns-Amerika (57%) gedaan wordt, iets boven het doneren van tijd (50%) of producten en diensten (42%).

Geld doneren
Kijkend naar de verschillen voor het meest voorkomende MVO initiatief, het doneren van geld, toont het onderzoek dat bedrijven in Zuid-Afrika, de VS en Canada de meest gulle gevers zijn. De top 10: 

Donated Money to Community Causes

Zuid-Afrika voert de lijst aan met 95% van de bedrijven die geld doneert aan gemeenschappelijke / liefdadigheidsactiviteiten. De VS is de tweede meest gulle gever met 93%, en de top 3 wordt afgesloten met Canada, waarvan 92% van de bedrijven geld doneert. Duitsland (89%) volgt, daarna Ierland (82%) en de UK (80%). Nederland komt niet voor in de top 10.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup