Deloitte: Kleine buurtsupers hebben het financieel zwaar
Steeds meer zelfstandige supermarktondernemers hebben het financieel zwaar. Uit een nieuw rapport van Deloitte blijkt dat hun bedrijfsresultaten in 2013 met gemiddeld 30% is gedaald. Met name de kleine buurtsupers moeten vrezen voor hun voortbestaan.
In de afgelopen jaren hebben zelfstandige supermarkten, die goed zijn voor een derde van de branche, geleidelijk aan hun winstgevendheid zien afnemen. Dit is vooral het resultaat van stagnerende omzetten, stijgende kosten (bijvoorbeeld loon en huisvesting) en dalende marges door toenemende concurrentie en een verschuiving van de macht in de waardeketen. “In 2007 bedroegen de winsten nog bijna het dubbele. In verhouding tot 2007 is de gemiddelde brutomarge gedaald van 20,7% naar 19,5%,” zegt Paul Op Heij, partner bij het accountants- en adviesbureau.
Voor met name de kleine buurtsupers heeft de dalende winstgevendheid een mogelijk grote impact op de levensvatbaarheid van de onderneming. Volgens de berekeningen van Deloitte verdient een kleine supermarkt anno 2014 ongeveer €40.000 per jaar, fors minder dan de grotere supermarkten*, en verre van genoeg om duurzaam te kunnen ondernemen, stelt Op Heij. “Bedenk dat de ondernemer van zijn winst niet alleen de privéopnames moet betalen, maar ook de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de oudedagvoorziening. Bij een kleine supermarktondernemer is voor dat laatste nagenoeg geen ruimte meer.”
Het resultaat: minder dynamiek in de markt van kleine supermarktondernemers (“de hoge investerings-bedragen vormen een drempel”) en meer gedwongen verkopen (“de verminderde winstvooruitzichten brengen zelfstandige ondernemers er sneller toe hun winkel aan de organisatie te verkopen”).
* Grote supermarktondernemer met een omzet boven de €150.000 per week houden circa €330.000 over.