Aon lanceert bedrijfsverzekering tegen cyberrisico’s
Risico- en verzekeringsexpert Aon heeft een bedrijfsverzekering tegen cyberrisico’s gelanceerd. De verzekering richt zich uitdrukkelijk op cyberrisico’s. Hiermee speelt het adviesbureau in op de groeiende behoefte van bedrijven om zich te verzekeren tegen de nieuwe bedreigingen die de sterk innoverende wereld met zich meebrengt.
Toenemende dreiging
Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van internet het digitale kanaal voor het aanbieden van hun dienstverlening. Tegelijkertijd worden bedrijven ook in toenemende mate getroffen door cybercrime. Aon onderzocht vorig jaar hoeveel de wereldwijde kosten van cybercrime werkelijk bedragen. De uitkomst? Cybercrime kost de wereld circa €110 miljard per jaar.
Waar ligt dat nou precies aan? Onder meer door de toenemende mate waarin gebruik wordt gemaakt door internet door zowel jong als oud. Een binnenkomend mailtje met ‘KLIK HIER!’, en het leed is al gauw compleet. Of een cybercrimineel die in naam van een bank ‘ter verificatie’ om een wachtwoord vraagt. Ook ontwikkelingen op het gebied van data, cloud en smartphones zorgen ervoor dat bedrijfsgegevens niet langer binnen het beveiligingssysteem van een organisatie zitten, en dat cybercriminelen via ingenieuze tactieken aan gevoelige informatie kunnen komen. Deze niet langer gecentraliseerde informatie kan zo ten prooi vallen aan indringers van buitenaf.
Cyberrisicopolis
Om bedrijven tegen cybercrime te beschermen heeft Aon een verzekering tegen cyberrisico’s gelanceerd. De polis biedt dekking specifiek voor cyberrisico’s en is voor organisaties met een omzet tot €50 miljoen af te sluiten. In tegenstelling tot wat veel bedrijven denken worden digitale risico’s niet afgedekt door traditionele verzekeringen, zoals de aansprakelijkheids- of fraudeverzekering. Deze bieden echter geen volledige dekking voor schade als gevolg van cyberrisico’s. “De online cyberpolis van Aon dekt schade als gevolg van verlies van persoonsgegevens of bedrijfsinformatie, bestuurlijke boetes of gederfde winst door netwerkproblemen wel af”, aldus Mark Buningh, verantwoordelijk voor Cyber Risk bij Aon.
Diagnose tool
Een verzekering tegen de gevolgen van cybercrime is echter maar een kant van de medaille, voorkomen blijft altijd beter dan genezen. “Een verzekering die bedrijven indekt tegen cyberrisico’s dekt de gevolgen van een incident, maar verlaagt de kans daarop niet”, vertelt Alex van den Doel, Managing Director bij Aon Global Risk Consulting. Om bedrijven bewuster te maken van cyberrisico’s heeft Aon onlangs een diagnosetool voor cyberrisico’s ontwikkeld die cyberrisico’s in kaart brengen.