16 dienstverleners betrokken bij PPS project A11 Brugge
Een consortium van 16 deelnemers heeft in een publiek-private samenwerking de weg vrijgemaakt voor het A11 Brugge project. De bouw van de A11 Brugge-Westkapelle is inmiddels gestart. Hiermee wordt een belangrijk missing link van het Vlaams wegennet gerealiseerd.
De vierde missing link
Het Belgische wegennet ondergaat een verbetering van de infrastructuur. Het doel is om Vlaanderen via verscheidene transportmodi gemakkelijker bereikbaar te maken. Het A11 plan is de vierde van de zes missing links in de grootschalige verbetering.
Het project omvat zowel de realisatie als het 30-jarige onderhoud van de A11 tussen de gewestwegen N49 (dit is de Natiënlaan, en bevindt zich ter hoogte van de woonkern Westkapelle in Knokke-Heist) en N31 (welke zich ter hoogte van de Blauwe Toren in Brugge bevindt). Dit 12 km lange traject zorgt voor een betere verbinding van de haven van Zeebrugge met het hinterland. Momenteel verloopt de verbinding tussen de haven en het land nog via wegen die minder geschikt zijn voor de verwerking van grote vrachtstromen. Dit vergroot tevens de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de regio, en zorgt voor een goede ontsluiting van de Oostkust. De nieuwe A11 Brugge-Westkapelle wordt naar verwachting in september 2017 in gebruik genomen.
PPS middels DBFM
Het A11 project wordt uitgevoerd via een publiek-private samenwerking door consortium Via Brugge en is het grootste wegenproject in Vlaanderen dat volgens de DBFM (Design-Build-Finance-Maintain) procedure uitgevoerd wordt.
De financiering geschiedt middels de inbreng van eigen vermogen door de private partner Via Brugge en de publieke partner Via-Invest, gecombineerd met financiering via obligaties ter waarde van €578 miljoen. Via Brugge staat in voor het ontwerp, de bouw, financiering en het onderhoud van het project. Bij aanvang is de financiering volledig gecommitteerd door Allianz Global Investors en de Europese Investeringsbank. Opvallend is dat de fondsen tijdens de bouwfase naar behoefte beschikbaar gesteld zullen worden.
Naast een publieke notering is er tevens een Project Bond Credit Enhancement (PBCE) garantieregeling beschikbaar gesteld voor de obligaties. Deze is door de Europese Investeringsbank en de Europese Commissie ontwikkeld om de realisatie van een dergelijk infrastructuurproject te ondersteunen. Het A11 project heeft hiermee de primeur, aangezien de bouw evenals de operationele fase via de PBCE regeling tot stand komen.
Volgens Robert Schipperhein, adviseur bij Rebel, levert de constructie een win-win voor zowel deelnemende partijen als de Belgische belastingbetaler. “De innovatieve oplossing drukte de prijs van het project en levert hiermee een groot belastingvoordeel op voor de Belgische belastingbetaler,” aldus Schipperhein. “Bovendien stelt het een voorbeeld, hoe het ook anders kan. In de toekomst kunnen nu ook andere grootschalige DBFM-projecten van deze oplossing gebruik maken.”
16 dienstverleners
Het traject wordt begeleid door 16 dienstverleners. Het consortium Via Brugge werd geadviseerd door Stibbe en Clifford Chance (juridisch), Deloitte (financieel) en Vanbreda (verzekeringen). De bondplaatsing werd begeleid door een consortium van Deutsche Bank, Belfius en BayLaBa die werden geadviseerd door Freshfields. De Europese Investeringsbank werd geadviseerd door White & Case. Verder werden de financiers ook nog bijgestaan door Steer Davies Gleave (technisch), NautaDutilh (juridsch) en Marsh (verzekering). Via-Invest en de Vlaamse overheid werden geholpen door Technum en Arcadis (technisch), Allen & Overy (juridisch) en Rebel (financieel).