Accenture: AEX bedrijven winnen terrein op buitenland
Nederlandse beursgenoteerde bedrijven presteren voor het eerst sinds 2009 weer beter dan hun Duitse branchegenoten. Ook hebben ze terrein gewonnen ten opzichte van Britse en Franse concurrenten. Dit blijkt uit het meest recente High Performance Business (HPB) onderzoek van Accenture onder 2.000 beursgenoteerde bedrijven wereldwijd.
Elk half jaar vergelijkt adviesbureau Accenture de financiële prestaties van beursgenoteerde bedrijven. De prestaties worden gemeten op basis van prestatie-indicatoren zoals de creatie van aandeel-houderswaarde, rendement op geïnvesteerd vermogen, omzetgroei en de consistentie van deze prestaties. Verder kijkt het onderzoek naar de prestatie-indicatoren die de toekomstige positionering van AEX-bedrijven aangeven. Deze zijn groeiverwachtingen, winstgroeipotentie, positie in opkomende markten en het vermogen om groei te financieren.
AEX wint terrein
Eerder AEX-onderzoek van Accenture liet zien dat de prestaties van de AEX-ondernemingen vanaf 2008 steeds verder achterbleven bij die van buitenlandse concurrenten. In 2012 lieten de cijfers voor het eerst in tijden een positiever beeld zien. Uit de 2013 editie kwam naar voren dat het herstel zich verder heeft doorgezet en de meest recente HPB-onderzoek bevestigt dat de inhaalslag in volle gang is. Dit heeft volgens Sander van Ginkel, Managing Director van Accenture’s strategieconsultancy afdeling, vooral te maken met een omzetgroei die hoger ligt dan het gemiddelde en verbeterde verwachtingen van investeerders. Kijkend naar de prestaties van individuele AEX bedrijven, dan blijven Unilever en ASML koplopers. Ahold mag zich de snelste stijger noemen.
“De AEX-bedrijven presteren weer in lijn met hun internationale concurrenten. Nu is het zaak om door te pakken op groei”, zegt Van Ginkel. ”De bedrijven kunnen hun prestaties komende jaren verder verbeteren door hun positie in opkomende markten te versterken. Daarnaast dienen ze innovaties sneller en succesvoller naar de markt te brengen en daarbij industrie-overstijgend samen te werken." Tot slot wijst Van Ginel op de kansen van digitalisering: "Ook is er nog een wereld te winnen door de digitale mogelijkheden in bedrijfsmodellen beter te benutten.”