EY: Gemeente moet voortouw nemen bij verduurzaming

10 april 2014 Consultancy.nl

Het nieuwe rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), dat begin deze week is uitgekomen, beschrijft de risico’s van de klimaatverandering voor onze gezondheid, voedsel-productie, veiligheid en ecosystemen. We zullen ons daarom moeten aanpassen aan de veranderingen die gaan plaatsvinden.

In zijn FD-artikel van 4 april is econoom Richard Tol optimistisch over het aanpassingsvermogen van de mens. Hij geeft aan dat we vooral nú moeten beginnen met het beperken van de CO2-uitstoot. Wij delen het optimisme van Tol over de flexibiliteit van de mens. Door voortdurende innovaties zijn nu zaken mogelijk waar we 50 jaar geleden niet van konden dromen.

EY - CO2 uitstoot

Rol van gemeenten

Naast bedrijven en de rijksoverheid hebben ook gemeenten een cruciale rol bij de CO2-reductie en bij het toepassen van innovaties op dat gebied. Wij denken dat gemeenten een grotere rol kunnen spelen door sneller en vaker innovaties uit de markt te testen, door hun klimaatbeleid beter te focussen en dit daarnaast beter te monitoren. Daarmee wordt hun beleid effectiever per bestede euro.

Een groot deel van de CO2-emissie ontstaat op lokaal niveau. Wereldwijd zijn steden gezamenlijk verantwoordelijk voor circa 75% van de CO2-emissie. Tegelijkertijd staan steden en gemeenten dicht bij de burgers en bedrijven op hun grondgebied, en kunnen zij verschillende instrumenten inzetten om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Het goede nieuws is dat 80% van de Nederlandse gemeenten al een klimaatbeleid heeft. Het slechte nieuws is dat medio vorig jaar de Vereniging Nederlandse Gemeenten liet weten dat meer dan de helft van deze gemeenten verwacht haar klimaatdoelen niet te zullen halen.

Coalitieprogramma - Politieke partijen

Duurzame plannen

Op dit moment zijn de politieke partijen in de gemeenten druk bezig met het maken van nieuwe coalitieprogramma’s. Daarmee leggen zij voor de komende vier jaar vast waar geld wordt ingezet en waar niet. Bij deze besprekingen moeten zij zich vooral niet laten ontmoedigen door de tegenvallende resultaten van het huidige klimaatbeleid. Daarvoor is de problematiek te urgent en bovendien zijn er zeker mogelijkheden om de effectiviteit van het klimaatbeleid te verhogen. Het gaat erom de kansen en innovaties te zien en deze te benutten.

Gemeenten spelen ook een belangrijke rol als intermediair tussen de bedrijven, particulieren en de rijksoverheid. Het gaat hierbij wel om het maken van keuzes. Moeten zij tijd en geld investeren in de volwassen markt voor zonne-energie of is het effectiever om de stagnerende energiebesparing bij bestaande woningen aandacht te geven en de energielasten bij gemeentelijk vastgoed te verlagen?

Aanjager van de verduurzaming

De mogelijkheden om op technisch, juridisch en financieel vlak nieuwe wegen in te slaan zijn legio. Er zijn veel innovaties op energiegebied waar gemeenten van kunnen profiteren. Een voorbeeld daarvan is het laten investeren van marktpartijen in het verbeteren van de energieprestatie van het gemeentelijk vastgoed, via zogenaamde ‘energy services companies’. Deze worden in het Energie-akkoord als een belangrijke vernieuwing gezien. Ook bij de ‘smart grids’, slimme energienetten, die op het niveau van de woonwijk aangelegd kunnen worden, is een actieve rol van de gemeente cruciaal. Netwerkbeheerders en andere partijen hebben daarbij een actieve rol van de gemeenten nodig.

Franc van den Berg - Ivo Booijink

Het is vijf voor twaalf op klimaatgebied, daar is het IPPC heel duidelijk in. We moeten nú aan de slag. Gemeenten hebben nu de kans om daadwerkelijk stappen te zetten en zich te profileren als aanjagers van de verduurzaming.

Een artikel van Franc van den Berg en Ivo Booijink, respectievelijk Partner en Senior Manager bij EY.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over