SmartLED krijgt duurzame award van Kornelis Blok
Afgelopen dinsdag won het bedrijf Techcomlight met zijn ‘SmartLED’ initiatief de ‘Spirit of Innovation Award’, een prijs voor de meest energiebesparende innovatie. De prijs werd uitgereikt door Kornelis Blok, juryvoorzitter en wetenschappelijk directeur van adviesbureau Ecofys.
26 inzendingen dongen mee naar de ‘Spirit of Innovation Award 2013’. De inzendingen werden beoordeeld op vier factoren: het innovatieve vermogen, potentie van energiebesparing, mate van voorbeeldfunctie voor anderen en de marketingwaarde. De vakjury, die naast voorzitter Kornelis Blok bestond uit twee andere duurzame experts, nomineerde uiteindelijk 3 concepten voor de finale:
- SmartLED, een combinatie van kosteloos daglicht en ultrazuinige leds
- ThermoShield, een energiebesparende duurzame buitenverf
- De dak inbouw warmtepomp, een onzichtbare en geluidsarme lucht/water-warmtepomp
Winnaar: SmartLED
De prijs werd uiteindelijk in de wacht gesleept door SmartLED, een concept van Techcomlight in samenwerking met Osram en Dorlight. De jury vond het initiatief het meest innovatief, met name omdat het twee energiebesparende concepten combineert in één product.
Overdag geniet men van het gratis daglicht op bijna iedere plek onder het dak door middel van het Solatube daglichtsysteem. Zodra het daglicht minder wordt, neemt het energiezuinige SmartLED-systeem het over. De energiekosten blijven minimaal en binnenruimtes zijn altijd goed verlicht. De SmartLED wordt geïntegreerd in het Solatube daglichtsysteem. Door de speciaal ontworpen vorm en de witte kleur van de SmartLED gaat er nauwelijks daglicht verloren. De optimale lichtreflectie van een Solatube blijft zo intact. Het licht verspreidt zich diffuus via een plafondplaat naar keuze. Dankzij deze combinatie ontstaat er een geïntegreerd dag- en ledlichtsysteem, waardoor slechts één armatuur aan het plafond nodig is.
Techcomlight is momenteel ook bezig met een toepassing van Solatube met leds op zonne-energie, maar deze solar-variant heeft meer tijd nodig voordat het op de markt kan komen.