OC&C: Unilever en Heineken in top 25 foodbedrijven
Nestlé, Procter & Gamble en Unilever zijn de grootste consumentenproducten-bedrijven ter wereld. Dit blijkt uit de studie ‘Top 50 grootste Levensmiddelenbedrijven’ van OC&C Strategy Consultants.
Het in Zwitserland gevestigde Nestlé is de marktleider met een wereldwijde omzet van $98.4 miljard, gevolgd door VS comglomeraat Procter & Gamble ($83.7 miljard). Unilever stijgt een plek ten opzichte van vorig jaar, en stoot PepsiCo van de derde plek. De top 10 wordt verder aangevuld met in de VS gevestigde ondernemingen, met AB Inbev (o.a. Jupiler, Stella Artois Dommelsch, Hertog Jan) en JBS als enige niet-VS organisaties. In de top 50 staan naast Unilever nog twee Nederlandse bedrijven: Heineken (#15) en Royal FrieslandCampina (#42). Een overzicht van de top 25:
De consultants concluderen dat voor groeipotentieel, ’s werelds leidende producenten van consumentengoederen hun pijlen niet op Europa moeten richten. In het afgelopen jaar zagen de top 50 FMCG bedrijven hun omzet in Europa dalen met 4,4% naar 1,3%. Ter vergelijking, binnen de Amerikaanse markt groeide de omzet gemiddeld met 7,1% en in Azië en Afrika behaalde de producenten zelfs double-digit groei (11,7%).
Om de slechte groei in Europa tegen te gaan, doen bedrijven hun uiterste best om meer kostenefficiëntie in hun operaties op het continent te realiseren. De consultants verwachten daarom meer consolidatie in de markt, optimalisering van distributiekanalen en een boost in het aantal- en de schaal van efficiëntie-gedreven transformaties.