Voormalig staatssecretaris Zsolt Szabó wordt adviseur bij Accenture
Zsolt Szabó, voormalig staatssecretaris voor Digitalisering, heeft zich als speciaal adviseur verbonden aan consultancyfirma Accenture.
Sinds zijn vertrek uit de politiek, ongeveer een jaar geleden, was Zsolt Szabó actief als bedrijfsadviseur en trad hij regelmatig op als gastspreker. In zijn nieuwe rol zal hij klanten en teams van Accenture adviseren over grote technologische vraagstukken, op gebieden als kunstmatige intelligentie en digitale soevereiniteit. Daarnaast zal hij bijdragen aan thought leadership.
Szabó trad in 2024 aan als staatssecretaris in het kabinet van Dick Schoof. Hij werkte daarvoor ruim zeventien jaar bij Capgemini, waar hij meest recentelijk Vice President was binnen de Public Sector-praktijk. Eerder was hij namens de VVD van 2003 tot 2006 lid van de Tweede Kamer.
Met zijn overstap naar Accenture keert hij terug naar de adviesbranche. Accenture is met meer dan 3.000 medewerkers een van de grootste consultancyorganisaties en IT-dienstverleners van ons land.
In een verklaring op LinkedIn laat Szabó weten dat zijn ervaring in de politiek en het openbaar bestuur een belangrijke basis vormt voor deze functie. “Ik merk dat er in de samenleving veel energie is rond digitalisering op het snijvlak van bestuur, politiek, bedrijfsleven en wetenschap. Ik kijk ernaar uit mijn ervaring en expertise te delen en te inspireren op het gebied van digitale dienstverlening.”
De stap van Szabó past in een bredere trend, waarbij voormalige bewindslieden de overstap maken naar de consultancybranche.
