Amvox: Verzekeringsmarkt toetreden steeds simpeler
Verzekeringsmaatschappijen uit het buitenland staan te trappelen om actief te worden op de Nederlandse markt voor verzekeringen. De toegankelijkheid van internet speelt hierin een belangrijke rol, stelt Olav Cuiper, partner bij managementadviesbureau Amvox*.
"Toetreding tot de Nederlandse markt wordt steeds makkelijker", zegt Cuiper. Dit heeft met name te maken met de stijgende populariteit van het internet en vergelijkingssites. Platform Independer.nl, onderdeel van eUcover (UK) is een goed voorbeeld van een vergelijkingssite die in de Nederlandse autoverzekeringsmarkt actief is geworden.
Volgens de adviseur moeten verzekeraars zich gaan voorbereiden op de toenemende concurrentie: "Nederlandse partijen moeten zich afvragen of ze klaar zijn voor wat op hun afkomt. Als dat wat in Engeland gebeurt, ook hierheen komt, moet je daarop voorbereid zijn".
Driedeling
Volgens Cuiper ontstaat er op internet een soort driedeling. Zo zijn er een aantal grote partijen die veel geld te besteden hebben, zoals Ditzo (Fortis) en Allsecur (Allianz), en veel investeren in hun naamsbekendheid. Een tweede groep bedrijven bestaat uit kleinere partijen die vooral op prijs concurreren, zoals Izio en Onna-Onna. Verder zijn er partijen die achter een merk gaan zitten, ook wel affinity business. Voorbeeld van een affinity business is Kwik Fit Insurance, een initiatief van Fortis.
* Amvox is in oktober 2008 opgericht en is onderdeel van ITDS Business Consultants. Het adviesbureau helpt verzekeraars met de implementatie van strategische vraagstukken.