Amvox: Verzekeringsmarkt toetreden steeds simpeler
Laatste nieuws
-
Nederland heeft zesde grootste pensioenkapitaal ter wereld
-
Vernieuwing van kritische infrastructuur nodig voor waarmaken energietransitie
-
Novius-raamwerk voor businessanalyse bundelt methoden en technieken
-
Bright & Company trekt Arnoud Landlust en Marthe van der Molen aan
-
NWO stelt subsidie beschikbaar voor circulaire economie innovatie
-
Michiel Minderhoud nieuwe directeur van onderwijsverband PPO Rotterdam
-
Medicijnmonitor levert jaarlijkse miljoenenbesparing op bij BENU apotheken
-
BDO neemt neemt twee consultancybedrijven en startup over in België
-
Quint begeleidt NIBC Bank bij insourcing van klantcontactcenter
-
Twynstra Gudde breidt strategiepraktijk uit met drie senior adviseurs
Verzekeringsmaatschappijen uit het buitenland staan te trappelen om actief te worden op de Nederlandse markt voor verzekeringen. De toegankelijkheid van internet speelt hierin een belangrijke rol, stelt Olav Cuiper, partner bij managementadviesbureau Amvox*.
"Toetreding tot de Nederlandse markt wordt steeds makkelijker", zegt Cuiper. Dit heeft met name te maken met de stijgende populariteit van het internet en vergelijkingssites. Platform Independer.nl, onderdeel van eUcover (UK) is een goed voorbeeld van een vergelijkingssite die in de Nederlandse autoverzekeringsmarkt actief is geworden.
Volgens de adviseur moeten verzekeraars zich gaan voorbereiden op de toenemende concurrentie: "Nederlandse partijen moeten zich afvragen of ze klaar zijn voor wat op hun afkomt. Als dat wat in Engeland gebeurt, ook hierheen komt, moet je daarop voorbereid zijn".
Driedeling
Volgens Cuiper ontstaat er op internet een soort driedeling. Zo zijn er een aantal grote partijen die veel geld te besteden hebben, zoals Ditzo (Fortis) en Allsecur (Allianz), en veel investeren in hun naamsbekendheid. Een tweede groep bedrijven bestaat uit kleinere partijen die vooral op prijs concurreren, zoals Izio en Onna-Onna. Verder zijn er partijen die achter een merk gaan zitten, ook wel affinity business. Voorbeeld van een affinity business is Kwik Fit Insurance, een initiatief van Fortis.
* Amvox is in oktober 2008 opgericht en is onderdeel van ITDS Business Consultants. Het adviesbureau helpt verzekeraars met de implementatie van strategische vraagstukken.