Accenture helpt NTV met sales systeemimplementatie
De afgelopen maanden heeft treinbedrijf Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), een dochtermaatschappij van SNCF, succesvol twee grote systeemimplementaties op het gebied van sales & marketing uitgevoerd. Zo kunnen klanten gebruik maken van een nieuw online reserveringssysteem en een ticket distributie platform. Ook kunnen sinds kort interne medewerkers, waaronder sales en marketing professionals, gebruik maken van een nieuw revenue management en customer relationship management (CRM) systeem. De implementatie werd ondersteund door consultants van Accenture, vanuit kantoren in Rome, Londen, Manila, Minneapolis, Montreal, Parijs en Salt Lake City.
NTV is de eerste private hogesnelheids spoorwegoperator in Italië. Vergeleken met de traditionele spoorwegoperators richt NTV zich op het luxere klantsegment en biedt zij uitgebreide diensten als bijvoorbeeld Wi-Fi, on-board entertainment en een bioscoop.
Reserveringssysteem
Om groei en innovatie te stimuleren, benaderde NTV vorig jaar Accenture om ondersteuning te krijgen voor het transformeren van NTV’s primaire en secundaire verkoopprocessen. NTV baseert inmiddels haar reserveringssysteem op Navitaire Rail, een verkoop- en managementoplossing voor reizigers, ontwikkeld door Accenture’s dochteronderneming Navitaire. Het systeem is uniek omdat het ticketing en reisproces via alle kanalen integreert, zoals internet, call center, reisbureau en mobiele kanalen. Ook biedt het spoorwegoperators de mogelijkheid om te linken met andere reisplatformen en diensten.
"Door het verhogen van onze capaciteiten en de kostenbesparingen van ons reserveringssysteem zullen wij groei stimuleren, onze concurrentiepositie verstevigen en de tevredenheid van reizigers verhogen. We hebben voor Accenture gekozen vanwege hun bewezen sterke spoorweg software oplossingen en hun eveneens uitgebreide ervaring binnen de transportsector" zegt Claudio Diotallevi, Chief Information Officer (CIO) van NTV.
Omzet management systeem
Bovenop het reserveringssysteem heeft Rail Solutions een nieuw omzet management systeem geïmplementeerd. De meest belangrijke verbetering in vergelijking met het oude systeem is dat het nieuwe CRM platform de pricing van producten kan aanpassen gebaseerd op specifiek vraaggedrag. Ook is er meer personalisering op ieder moment tijdens de complete reiservaring, waaronder time-on-board, binnen de terminal en tijdens het bellen en het gebruik van internet.