BCG: Luxe producten hebben geen last van recessie
De vraag naar luxegoederen blijft ook in de huidige economische recessie toenemen. De luxegoederenmarkt zal dit jaar groeien naar $1500 miljard, waarmee de sector ongeveer even groot is als het bruto nationaal product van Spanje. Wel zal de groei in de komende jaren lager uitvallen. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau Boston Consulting Group (BCG).
Het onderzoek werd gehouden onder ongeveer 1.000 consumenten van luxeproducten uit twaalf markten. De vraag naar luxegoederen wordt volgens het strategie adviesbureau voor 45% veroorzaakt door miljonairs, waarvan het aantal elk jaar toeneemt.
Afnemende groei
De luxegoederenmarkt zal in de komende jaren gemiddeld 7% per jaar uitbreiden, mits er geen nieuwe economische crisis ontstaat. In het slechtste scenario daalt de groei naar 3% per jaar. Deze cijfers zijn weliswaar positief, maar significant lager dan de 12% groei die de markt in 2010 en 2011 kende. “De volgende periode moet in ieder geval met een vertragende groei rekening worden gehouden, nadat tijdens de voorbije twee jaar een inhaalperiode werd opgetekend na de wereldwijde kredietcrisis”, concludeert Boston Consulting Group.
Luxe belevingen
Vorig jaar was de totale omzet van luxegoederen $1.400 miljard. Het grootste gedeelte daarvan werd besteed aan luxe belevingen, zoals kunstveilingen en dure vakanties. Ongeveer $350 miljard kwam voort uit de verkoop van luxe auto’s, en de verkoop van dure consumptieproducten realiseerde een omzet van $280 miljard.