Gratis parkeren in centrum van Veldhoven zorgt voor economische impuls

14 maart 2025 Consultancy.nl

Bezoekers van het Citycentrum in Veldhoven kunnen al enige tijd gratis hun auto parkeren. Volgens adviesbureau BRO doet de Noord-Brabantse gemeente er verstandig aan dit beleid voorlopig voort te zetten.

In 1921 voegen de gemeenten Meerveldhoven, Oerle en Zeelst zich bij Veldhoven. Tijdens de tweede helft van de vorige eeuw groeit deze fusiegemeente bijzonder hard. Zo ontstaat in die periode een nieuw centrum, te midden van de oorspronkelijke kernen.

In dit deel van de gemeente Veldhoven – genaamd Citycentrum – bevinden zich vele tientallen voorzieningen. Denk aan het gemeentehuis, de centrale openbare bibliotheek, de gemeentelijk schouwburg en uiteenlopende winkels.

Bezoekers van het Citycentrum moesten tot zo’n vier jaar geleden betalen voor het parkeren van hun auto. Sinds eind 2020 zijn de eerste twee uur gratis. En daar zijn de meeste bezoekers erg te spreken over, blijkt uit onderzoek van BRO.

Niet alleen bezoekers staan positief tegenover het huidige parkeerbeleid. In het rapport van het adviesbureau komt namelijk naar voren dat ondernemers sinds eind 2020 meer zijn gaan omzetten. Onder meer hierom adviseert BRO de gemeente Veldhoven om het gratis parkeerbeleid te handhaven.

Naast Veldhovenaren, is het Citycentrum met zijn parkeerbeleid ook aantrekkelijk voor inwoners uit omliggende landelijke dorpen zoals Waalre, Wintelre en Knegsel. “Voor hen is het lastig om met het ov te komen”, aldus Felix Wigman van BRO.

Verbouwing

Vanaf eind 2026 zal het Citycentrum verbouwd gaan worden. Volgens de onderzoekers is het verstandig om het huidige parkeerbeleid in ieder geval voort te zetten totdat deze verbouwing erop zit.

“Als het winkelcentrum een bouwput is, dan is het lastig om het betaald parkeren weer in te voeren”, aldus Wigman. “Voor bezoekers betekent het een toename van parkeerkosten, terwijl het centrum in die periode minder meerwaarde voor hen heeft.”

Daarnaast heeft publiekstrekker Action reeds laten weten het Citycentrum te zullen vertalen als er binnen afzienbare tijd geen gratis parkeermogelijkheden meer zijn. De keten kiest vaak voor locaties buiten de centra omdat daar doorgaans gratis geparkeerd kan worden.

De onderzoekers van BRO geven aan dat de huidige parkeersituatie onder de loep moeten worden genomen op het moment dat de verbouwing van het Citycentrum is afgerond.

Door de verbouwing krijgt dit deel van Veldhoven nog meer voorzieningen, wat de aantrekkelijkheid verhoogt. Volgens Wigman biedt dat ruimte voor het invoeren van betaald parkeren. “Mensen zijn meer bereid ergens geld voor neer te tellen als ze er iets voor terugkrijgen.”

€880.000

Voor de gemeente is het gratis parkeren in het Citycentrum niet kosteloos: Veldhoven loopt hierdoor zo’n €880.000 aan inkomsten mis.

Een deel van dat bedrag wordt gecompenseerd door de ondernemers in het winkelgebied. Zij kunnen hiervoor een beroep doen op een speciale subsidieregeling.

Eind dit jaar loopt deze regeling af. BRO adviseert de gemeente Veldhoven en ondernemers om zo snel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan. Op die manier kan het huidige parkeerbeleid worden gehandhaafd, aldus de onderzoekers.