Nederlanders bezorgd over cybercrime, maar vertrouwen op eigen beoordelingsvermogen

Cybercrime wordt een steeds groter probleem en veel Nederlanders maken zich er zorgen over. Tegelijkertijd denkt een ruime meerderheid pogingen tot oplichting te kunnen herkennen, zo blijkt uit onderzoek van Proud Experts. Banken en andere financiële instellingen spelen een belangrijke rol in het wegnemen van misverstanden over digitalisering en AI, stelt het adviesbureau voor de financiële sector.
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) geeft aan angstiger te zijn geworden voor cybercriminaliteit in een steeds digitaler wordende samenleving. Onder mensen die zeggen goed bekend te zijn met AI ligt de bezorgdheid iets lager (44%).
Ondanks de toenemende zorgen denkt 67% goed te kunnen inschatten wanneer iemand hen probeert op te lichten. Vooral jongeren (18-24 jaar, 77%) en ouderen (75+, 72%) zijn overtuigd van hun vermogen om phishingpogingen te herkennen. Inmiddels is vrijwel iedereen bekend met phishing (95%) en cybercriminaliteit (98%).
Ondanks de digitalisering blijft de behoefte aan menselijk contact groot, vooral in gevoelige sectoren zoals financiële dienstverlening. Ruim driekwart (77%) van de respondenten geeft aan de voorkeur te geven aan persoonlijke interactie boven uitsluitend digitale oplossingen bij financiële vraagstukken.
De bal ligt bij de sector
Volgens Annemarie Berns, Algemeen Directeur van Proud Experts, is het essentieel dat financiële instellingen een actieve rol spelen in het informeren en ondersteunen van hun klanten: “Nieuwe technologieën, zoals AI, bieden enorme kansen om klantbeleving te verbeteren en processen efficiënter te maken.”
Berns erkent dat dit niet vanzelf gaat. “Om dit potentieel te benutten, moeten financiële instellingen een grotere verantwoordelijkheid nemen in het informeren en ondersteunen van hun klanten op deze (digitale) klantreis.”
“We zien dat mensen die goed bekend zijn met AI wat zelfverzekerder zijn als het gaat om cybercrime”, besluit ze. “Door educatie over de werking en voordelen van digitalisering kunnen we niet alleen angst wegnemen, maar ook het vertrouwen in technologie vergroten. Dit is essentieel voor een positieve en veilige klantbeleving.”