In gesprek met Marloes Heijink van advieskantoor IG&H

Marloes Heijink werkt inmiddels drie jaar bij IG&H. Sinds ongeveer een jaar geeft ze als Manager leiding aan het Intel-team, dat marktinzichten levert aan klanten. We spraken met Marloes over haar achtergrond en loopbaan, haar leidende rol bij IG&H, de ontwikkeling van het productaanbod en wat ze zoal waardeert in IG&H als werkgever.
Voor haar komst naar IG&H werkte Marloes bij USP, een marketingadviesbureau. Daar voerde ze marktonderzoeksprojecten uit. Het was haar eerste echte baan in Nederland. “Daarvoor heb ik bijna zeven jaar in Hongkong gewoond”, legt ze uit, “waar ik mijn PhD in consumentengedrag heb afgerond.”
Marloes kwam in Hongkong terecht vanuit een uitwisselingsprogramma tijdens haar studie International Business Administration. “Daar ontmoette ik een professor die me aanmoedigde om te solliciteren voor een PhD-programma in consumentengedrag. Ik dacht: waarom niet?”, blikt ze terug.
Het werd voor Marloes een hele mooie ervaring. “Hongkong is een fascinerende plek – een gigantische stad op een relatief klein oppervlak, waar miljoenen mensen dicht op elkaar leven. Verrassend genoeg bestaat ongeveer 70% van Hongkong uit natuurgebieden.”
In eerste instantie woonde ze in het stadscentrum, op de campus van de universiteit. “Maar nadat ik mijn partner had ontmoet, verhuisden we naar de rand van een klein dorp. Omdat ik ver van huis en mijn familie was, bouwde ik een hechte band op met de gemeenschap daar.”
De overstap naar IG&H
Hoewel Marloes het bij marketingadviesbureau USP goed naar haar zin had – “ik hielp klanten met vragen over hun markten en vond het werk oprecht interessant” – miste ze in haar werk een consultancycomponent. “Precies dat aspect heb ik bij IG&H gevonden”, vertelt ze. “In plaats van alleen een rapport op te leveren, heerst er hier een sterke drive om opgedane inzichten daadwerkelijk in de praktijk te brengen.
“Intel staat voor intelligence. Anders gezegd: we ontwikkelen marktinformatiesystemen.”
Waar de meeste consultants zich bezighouden met adviesprojecten, richt Marloes zich op een product, samen met een vaste groep collega’s: het Intel-team.
“Intel staat voor intelligence”, legt ze uit. “Anders gezegd: we ontwikkelen marktinformatiesystemen. Mijn rol is ervoor te zorgen dat we deze dataproducten aan onze klanten leveren én hen helpen bij de interpretatie en het gebruik ervan. Ik beheer de producten en zorg ervoor dat ze relevant blijven. Daarnaast stuur ik het team aan, zodat iedereen tevreden is en optimaal kan werken.”
Waardevolle marktinzichten
De inzichten van het team worden ingezet voor strategische, tactische en operationele doeleinden. “Een goed voorbeeld is onze Distribution Monitor. Die geeft verzekeraars en pensioenaanbieders in Nederland inzicht in hun positie bij intermediairs in het advieskanaal.”
“Deelnemers aan de Monitor krijgen een beter beeld van hun marktpositie en hoe deze zich ontwikkelt. De inzichten uit de Monitor kunnen gebruikt worden om trends in de sector te analyseren. Op basis daarvan kunnen bedrijven hun strategieën aanpassen en hun volgende stappen bepalen.”
Geen dag hetzelfde
Een werkdag is voor Marloes zeer gevarieerd. “Mijn dag kan bijvoorbeeld beginnen met een overleg met de CEO van een klant, gevolgd door een teamoverleg over een dataonderwerp en daarna een inspiratiesessie met collega’s. En in de middag bespreek ik bijvoorbeeld technische details met de technologieafdeling en sluit ik de dag af met het schrijven van een voorstel voor een nieuwe klant.
“Die afwisseling is wat ik het meeste waardeer in mijn werk”, geeft ze aan. “Geen enkele dag is hetzelfde.”
“Het is geweldig om op de voorgrond van innovatie te staan en te werken aan productontwikkeling.”
Ook de bedrijfscultuur draagt flink bij aan haar werkplezier. “Wat IG&H voor mij bijzonder maakt, is de sterke focus op persoonlijke ontwikkeling en het vertrouwen dat je krijgt. In mijn rol heb ik een unieke mate van ondernemingsvrijheid en krijg ik van het management het vertrouwen om initiatief te nemen.”
Groei en ontwikkeling
Marloes constateert daarnaast tevreden dat het Intel-team een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt. “Ik kijk bijvoorbeeld met trots terug op de recente vernieuwingsslag in ons productaanbod, waarmee we nu klaar zijn voor toekomstige groei.”
“In de afgelopen vijftien jaar is Intel geëvolueerd van Excel-bestanden naar een geavanceerde codebasis, waarbij we optimaal gebruikmaken van de kennis binnen het Data & AI-team”, legt ze uit. “Het is geweldig om op de voorgrond van innovatie te staan en te werken aan productontwikkeling.”
Tot slot wijst Marloes op de ruimte binnen het team voor eigen inbreng: “Als je een goed idee hebt, kun je je case maken – en meestal is de reactie: ‘Oké, laten we het doen!’ Die cultuur van groei, ontwikkeling en innovatie is wat IG&H voor mij bijzonder maakt.”