Q&A: Bart Cornel, manager in het Transformation-team van IG&H
Bart Cornel is manager binnen het Transformation-team van IG&H. Hoe is het om te werken bij de Utrechtse specialist in digitale transformatie? In de aanloop naar zijn vijfjarig jubileum bij IG&H vroegen we het aan Bart.
Hoi Bart, kun je ons kort wat vertellen over je achtergrond?
“Tijdens en na mijn studie heb ik een bedrijf mede opgericht en geleid, dat zich richtte op tweedehands producten, met een focus op gaming. Na vier jaar ondernemen ben ik van koers gewisseld en heb ik drie jaar als managementconsultant bij ABN Amro gewerkt. Hier groeide mijn affiniteit met de consultancy en ben ik vervolgens bij IG&H beland.”
Wat trok je aan in IG&H?
“Mijn wens om over te stappen van de meer strategiegerichte consultancy naar transformatie- en implementatieadvies. De combinatie van het familiegevoel dat ik ervaarde met een zeer gedreven groep mensen vond ik erg aantrekkelijk. Ik realiseerde me echter pas echt dat ik van baan was veranderd na ongeveer een maand bij IG&H, omdat de overgang zo soepel verliep en iedereen mij vanaf het begin welkom heeft doen voelen.”
Kun je wat vertellen over je rol?
“Momenteel ben ik manager binnen de Transformatie-praktijk. Mijn rol omvat verschillende taken: om te beginnen heb ik interne verantwoordelijkheden om onze praktijk verder te ontwikkelen door bij te dragen aan onze dienstverlening. Daarnaast begeleid ik verschillende jongere collega’s in hun ontwikkeling.”
“Bij klanten werk ik voornamelijk aan projecten die gericht zijn op het bieden van ondersteuning bij het realiseren van hun strategie. Meestal help ik teams om zich te ontwikkelen of bij het implementeren van een nieuwe manier van werken. Ik ben het gelukkigst wanneer er een verbetering gerealiseerd wordt en we klanten op een dusdanige manier achterlaten dat zij zelfstandig kunnen blijven verbeteren.”
Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen waarmee je in projecten te maken krijgt?
“Soms stuiten we op weerstand van mensen die niet willen veranderen of die zeer sceptisch zijn over een consultant die komt vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Klanten zijn vaak gewend aan consultants die de focus leggen op kortetermijnresultaten in plaats van blijvend het verschil te willen maken.”
“Onze focus ligt juist op duurzame verandering, wat betekent dat we niet alleen samenwerken met mensen, maar hen ook uitrusten om zelfstandig door te gaan nadat we vertrekken. Dit kost wat meer tijd en geduld, aangezien we ze niet eenvoudigweg vertellen wat ze moeten doen, maar ze met een beetje begeleiding van onze kant helpen resultaten te behalen. Hoe dan ook, wij richten ons dus vooral op de lange termijn.”
Hoe ziet een typische dag er bij IG&H uit?
“Gelukkig beleef ik niet vaak een ‘typische dag’, omdat mijn werk zo gevarieerd is. In het bijzonder heb ik in mijn werk veel interactie met klanten, die ik vaak help bij het verbeteren van samenwerking en nieuwe manieren van werken.”
“Bij een zorgverzekeraar hebben we bijvoorbeeld medewerkers geleerd hoe ze meer agile kunnen worden door mensen in hun rollen te coachen, zoals een scrum master, hun dagelijkse routines te structureren en continue feedbackloops te implementeren.”
“Zo hebben we ook een grote retailer geholpen om klantgerichter te worden. Dit betrof een twaalf weken durend coachingstraject ten behoeve van het creëren van gemeenschappelijke doelen en ambities, het testen van kleine verbeteringen alvorens deze op grote schaal te implementeren voor betere klantinteracties, het implementeren van nieuwe manieren van samenwerken en het bieden van nuttige feedbackinstrumenten aan de teams.”
“Ook voer ik vaak coachingsgesprekken om teams en individuen te helpen beter te presteren of ze te helpen obstakels te overwinnen.”
Wat vind je het leukst aan het werken bij IG&H?
“Het is een combinatie van verschillende dingen: ik ervaar hier een omgeving waarin je gemakkelijk verantwoordelijkheid krijgt, de kans krijgt om te laten zien wat je in huis hebt en waar ik sommige van mijn collega’s echt vrienden kan noemen. Ik denk dat dat vrij uniek is voor een werkomgeving.”
“Wat ik ook leuk vind is dat we echt proberen samen te werken met verschillende teams binnen de organisatie om het beste resultaat te bereiken. In mijn tijd bij IG&H heb ik samengewerkt met transformatoren, ontwikkelaars, sectorexperts, datawetenschappers en UX-ontwerpers, die allemaal hun eigen kijk hebben op hoe een probleem kan worden opgelost. Dit houdt het werk divers en interessant.”
Waar ben je tot nog toe het meest trots op?
“Ik kan aan verschillende momenten denken, waaronder het concert dat de IG&H-band, waar ik deel van uitmaak, heeft bij Thuishaven. Maar een moment dat me meteen te binnen schiet, is toen een van onze klanten me de beste feedback gaf die iemand me had kunnen geven.”
“De klant vertelde me namelijk: ‘Je hebt me geholpen groeien in mijn rol, maar nog beter: je hebt me niet verteld wat ik moest doen. In plaats daarvan heb je me de mogelijkheid gegeven om mijzelf te ontwikkelen, en dat is iets wat niemand eerder heeft bereikt.’ Als transformatieprofessional maakte me dat zeer trots.”