Zes vragen aan Rosa Huiskamp over werken bij IG&H

17 april 2023 Consultancy.nl

Rosa Huiskamp werkt inmiddels meer dan zes jaar bij IG&H. Al die tijd heeft ze zich beziggehouden met opdrachtgevers in de pensioensector. We stelden Rosa enkele vragen over haar tijd bij het adviesbureau, wat haar rol inhoudt en wat ze het leukste vindt aan het werken bij IG&H.

Kun je ons meer vertellen over je reis bij IG&H?

“In 2017 ben ik begonnen bij IG&H als stagiaire. Voor mijn master Culture Organization and Management aan de Vrije Universiteit Amsterdam schreef ik mijn scriptie over de cultuur bij IG&H. Mijn tijd bij IG&H is me goed bevallen, waarna ik besloot om te solliciteren bij het kantoor, en gelukkig werd ik aangenomen!”

“In de afgelopen jaren ben ik gepromoveerd van analist naar consultant en recentelijk naar mijn huidige functie als manager. Binnen IG&H maak ik deel uit van de pensioenpraktijk.”

Rosa Huiskamp, IG&H

Waarom voelde je je aangetrokken tot IG&H?

“Tijdens mijn studie heb ik gewerkt bij De Kleine Consultant. Vanuit die ervaring kwam ik erachter ik dat ik niet wilde werken aan een project of een advies wilde uitbrengen aan de klant dat vervolgens dan ergens in een la zou belanden.”

“Het was juist mijn doelstelling om impact te maken, zonder daarbij te ver van de klant af te staan. Met andere woorden, ik zocht naar de gulden middenweg: enerzijds een strategie creëren die ook geïmplementeerd kan worden, en anderzijds de klant helpen om het uiteindelijk zelf te kunnen doen.”

“Dit is precies hoe IG&H zich positioneert, niet voor niks is onze tagline ‘Make strategy work!’. Tijdens het sollicitatieproces bij IG&H merkte ik ook hoe open en transparant de cultuur is. Ik werd zo open ontvangen en dat is gedurende mijn carrière hier ook zo gebleven – ik krijg veel verantwoordelijkheid en het bedrijf helpt me groeien.”

Kun je wat vertellen over jouw rol en expertise binnen IG&H?

“Naarmate je richting de rol van manager groeit, fungeer je steeds meer als een deskundige. Mijn belangrijkste expertisegebied is het helpen van klanten in de pensioensector bij het creëren van een uitstekende klantervaring. Dit houdt in dat ik gesprekken voer met klanten en hun eindgebruikers om pijnpunten en mogelijkheden voor het verbeteren van de klantervaring in kaart te brengen.”

“Een voorbeeld van een belangrijk vraagstuk is het proactief communiceren met deelnemers, waarbij het belangrijk is om deze informatie te verstrekken zodra dit voor hen relevant wordt – denk aan life events zoals het kopen van een huis, trouwen, scheiden, enzovoorts.”

“Onlangs hebben we bij IG&H onderzoek gedaan en 500 mensen gevraagd wat het eerste is waar ze aan denken als ze aan pensioen denken. Een van de meest voorkomende antwoorden was ‘vrijheid’, maar als je die vrijheid wil, moet je nu nadenken en handelen. Ik wil mensen helpen beseffen dat dit gemakkelijk en leuk kan zijn!”

“Kijkend naar de projecten waarbij ik betrokken ben, dan betekent mijn rol als manager dat ik op hoog niveau meer verantwoordelijkheid neem voor de opdracht en de deliverables. Dit betekent echter ook dat ik soms meer moet loslaten en de consultants hun gang moet laten gaan – mijn rol ligt in het verstrekken van de tools die de consultants nodig hebben om te slagen.”

Hoe ziet een typische dag bij IG&H eruit?

“Het afgelopen halfjaar werkte ik aan een project waarbij ik iedere dag om 8:30 begon met een meeting met mijn projectmanager. Daarin bespraken we met welke stakeholders we in contact moesten komen, welke informatie en documenten we nodig hadden, et cetera.”

“Om 11:00 had ik mijn dagelijkse vergadering met de ontwikkelaars, waarbij ik soms meer in de inhoud moest duiken. Bijvoorbeeld als het ging om het bespreken van de functionaliteit van portals en user stories.”

“Op een typische werkdag probeer ik contact te leggen met de klant om te horen hoe zij vinden dat alles verloopt. Of we houden een inhoudelijke workshop waarbij we vooruitkijken en natuurlijk samen lunchen. In de middag ga ik aan de slag met mijn e-mails of spreadsheets en presentaties die we in de loop van de week gaan opleveren.”

Wat vind je het leukste aan het werken bij IG&H?

“Ik vind het leuk om in een groot team te werken, momenteel met zo’n 15 mensen, en samen iets te creëren. Zo zijn er de teamleden van IG&H in Portugal, en in business engineering, transformatie en natuurlijk het pensioenteam. We hebben een gemeenschappelijk doel en staan schouder aan schouder, dag in dag uit, om dat doel samen te bereiken.”

“Als je de dingen die je hebt gecreëerd, zoals functionaliteit, tot leven ziet komen, dan laat dat zien dat je een probleem op sectorniveau kunt oplossen en impact kunt hebben. Ik geniet er echt van om daar dagelijks mee bezig te zijn.”

Op welk moment bij IG&H ben je het meest trots?

“Ik was product owner voor een pensioenapplicatie. Die ging live voor 4,5 miljoen mensen. Waar ik het meest trots op ben was de ‘soft launch’, waarbij we een minimum viable productversie maakten en uitnodigingen verstuurden. We kregen positieve feedback op deze eerste versie, mensen gaven in hun reviews bijvoorbeeld aan: ‘dit is waar ik op heb gewacht’, of ‘dit maakt alles voortaan veel gemakkelijker’.”

More on: IG&H
Netherlands
Company profile
IG&H is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

IG&H is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.