KPMG lanceert landelijke campagne ‘Het blijft mensenwerk’ met KPMG’ers in hoofdrol

KPMG heeft deze week een grote landelijke reclamecampagne gelanceerd, gericht op het versterken van zijn merk onder klanten en op de arbeidsmarkt.
De nieuwe campagne, ‘Het blijft mensenwerk’, is te zien op televisie, verschillende online kanalen (websites, social media) en in offline bladen en magazines. De campagne richt zich zowel op de zakelijke markt als de arbeidsmarkt.
Met ‘Het blijft mensenwerk’ wil KPMG het menselijke karakter van het bedrijf en zijn medewerkers in de schijnwerpers zetten. Bij het accountants- en adviesbedrijf werken duizenden medewerkers die zich dagelijks inzetten als accountant, auditor, financieel adviseur, consultant of digitale expert bij honderden opdrachtgevers door het hele land.
Zij staan centraal in de campagne, die geen gebruikmaakt van gecaste acteurs: echte KPMG’ers nemen de kijkers op een persoonlijke manier mee in wat het betekent om samen te werken met klanten en collega’s.
“De campagne toont hoe emoties als blijdschap, teleurstelling, moed en vastberadenheid een rol spelen in het dagelijks werkleven bij KPMG en vertelt tussen de regels door veel over de werkgebieden en de cultuur bij ons bedrijf", zegt Tom Janssen, Head of Brand bij KPMG.
Bekendheid vergroten, stereotypen doorbreken
Janssen voegt toe dat de campagne niet alleen de algemene bekendheid van KPMG onder het grote publiek zal vergroten (“veel mensen kennen KPMG niet goed”), maar ook zal helpen om “bepaalde stereotypen van accountants en consultants te doorbreken die ons in de weg staan”.
“Dit kunnen we alleen veranderen met een campagne die mispercepties doorbreekt en tegelijkertijd de reclameconventies van onze sector uitdaagt.”
“Om het menselijke karakter geloofwaardig over te brengen, moet je het dicht bij jezelf houden.”
Samen met reclamebureau Joe Public is diepgaand gekeken naar de beste manier om deze doelstelling te realiseren. Zowel bij klanten als op de arbeidsmarkt is feedback verzameld. “Daarin komt steeds terug dat KPMG’ers oprecht betrokken zijn en gericht op samenwerking. Daarmee maken we dus écht het verschil”, zegt Janssen. Het resultaat: ‘Het blijft mensenwerk’.
“Om het menselijke karakter geloofwaardig over te brengen, moet je het dicht bij jezelf houden en je kwetsbaar durven opstellen”, zegt Thecla Schaeffer van Joe Public. “Precies om die reden hebben KPMG-medewerkers de hoofdrol in de campagne. Ze zijn tijdens hun werk gefilmd en gefotografeerd, waarbij er – letterlijk en figuurlijk – wordt ingezoomd op hun menselijke gezicht. Hun werk, de kwaliteit waar ze voor staan, maar ook hun emoties.”
En de sterren zijn...
KPMG'ers die meewerkten aan de campagne zijn onder andere twee partners (Bart van Loon en Jerwin Tholen), verschillende senior medewerkers zoals Tatiana Leunissen, Pien Lucassen, Henry Battjes, Ntaba Mazhindu en Fify Zhang. De meest junior ster in de campagne is Anne Kiki Hartenlust, die zo’n twee jaar geleden de overstap maakte van de schoolbanken naar het Big Four-kantoor.
De KPMG’ers komen uit verschillende service lines en hebben diverse achtergronden.
Vanuit KPMG werkten ook tal van marketingspecialisten mee aan de campagne, waaronder Esther van Zeggeren, Tom Janssen, Janis Cairo, Charlotte Delissen, Anne Rouschop, Ina Kruse, Simone van Grinsven, Bas Huisman, Anke ten Dam en Marjorie Rijkse.