20 jaar Accuracy: ‘Excelleren wanneer er veel op het spel staat’
Accuracy is jarig. Al twintig jaar helpt het financieel-strategisch adviesbureau organisaties op momenten dat er veel op het spel staat. Ondertussen groeide Accuracy zelf uit tot een wereldwijde speler. Wat is het geheim achter het succes? Om hier twee perspectieven op te krijgen, spraken we met een partner én een junior. Vandaag Leontine Koens-Betz, managing partner van het Nederlandse kantoor.
Ze herinnert het zich nog als de dag van gisteren – het moment dat ze samen met haar medeoprichters de deuren opende van het Nederlandse kantoor van Accuracy. “We begonnen bescheiden: een kamer met vijf bureaus, vijf telefoons en vijf collega’s”, vertelt Leontine Koens-Betz.
De ambitie was echter allesbehalve bescheiden. “Als financieel adviseur concurreren met de grote spelers door innovatief, onafhankelijk en flexibel te zijn”, is ze glashelder.
Het was mei 2007. Maar aan die ambitie werd toen al drie jaar gewerkt: in 2004 opende Accuracy in Parijs zijn eerste kantoor. En een internationaal netwerk opbouwen was vanaf dag één de stip op de horizon.
Koens-Betz genoot ervan om als pionier mee te werken aan het realiseren van deze ambitie. “We hebben simpelweg iedereen die we kenden gebeld en ontmoet om potentiële klanten te overtuigen van onze visie en kwaliteiten, en nieuwe talenten aan te trekken om ons team te versterken.”
Veel op het spel
Inmiddels bijna 17,5 jaar verder, kan ze meer dan tevreden vaststellen dat Accuracy aardig op weg is in het verwezenlijken van zijn visie. Het bureau is vandaag de dag met ruim 750 medewerkers actief vanuit veertien landen in vijf continenten – Europa, Noord-Amerika, Azië het Midden-Oosten en Afrika.
En ook in Nederland is het team flink gegroeid. “We hebben een sterke en dynamische groep van meer dan veertig collega’s. Daarnaast beschikken we over een divers en waardevol klantenportfolio.”
“Hoe complexer de casus, hoe sneller klanten bij ons aankloppen.”
Deze klanten schakelen Accuracy in voor uiteenlopende vraagstukken, met één gemene deler: het is bijna altijd op “momenten dat er veel op het spel staat” – denk aan transacties, geschillen, strategische koerswijzigingen en crises.
“Wij excelleren in het vinden van een weg waar de oplossing niet voor de hand ligt”, vat Koens-Betz de kracht van het bureau samen. “Hoe complexer de casus, hoe sneller klanten bij ons aankloppen. Het zijn juist die situaties waarbij we de mouwen opstropen, buiten gebaande paden denken en tot het uiterste gaan, die onze medewerkers inspireren en onze klanten keer op keer naar ons terugbrengen.”
“Denk aan het analyseren van de impact van de levensduur van batterijen in elektrische voertuigen op zowel de winstgevendheid als duurzaamheidspropositie van een onderneming”, geeft ze een voorbeeld. “Of de verkoop van een business unit van een beursgenoteerd bedrijf waarvoor geen aparte financiële gegevens beschikbaar zijn.”
Volledig onafhankelijk
Om in dergelijke complexe situaties een uitweg te vinden, verbindt Accuracy diepgaande analyses met strategisch denken. “We creëren data waar deze ontbreken, om zo weloverwogen beslissingen mogelijk te maken. Dankzij de hoge mate van senioriteit die we inzetten bij onze opdrachten, kunnen we snel onze ervaring inzetten en klanten effectief meenemen in onze analyses en adviezen.”
Wat ook belangrijk is, zo voegt ze toe, is weten waar je kracht ophoudt. “We geven duidelijk aan wanneer iets buiten onze expertise ligt. Dit wordt zeker ook door onze klanten gewaardeerd als een teken van integriteit en kracht.”
“Een divers team daagt ons uit om nieuwe, niet-vanzelfsprekende perspectieven in overweging te nemen.”
Integriteit is onmiskenbaar een kernwaarde voor Accuracy. Het profileert zichzelf nadrukkelijk als de enige volledig onafhankelijke internationale partij binnen zijn segment. Naast dat het bureau volledig in handen is van de eigen partners, biedt het bewust geen audit- en accountancydiensten om elke schijn van mogelijke belangenverstrengeling te vermijden.
Geen leuk extraatje
Een ander thema waarop Accuracy zich onderscheidt is diversiteit. De wereld van M&A en financieel-strategisch advies is anno 2024 nog altijd een mannenbolwerk. “Het overgrote merendeel van onze klanten bestaat nog steeds uit mannen, net als het grootste deel van de adviseurs in onze sector”, schetst Koens-Betz.
Accuracy zet zelf in op het creëren van een divers team. Volgens Koens-Betz is het zelfs een belangrijk onderdeel van het vermogen om complexe kwesties op te lossen. “Een divers team daagt ons uit om verder te kijken dan onze eigen ervaringen en oplossingen, en om nieuwe, niet-vanzelfsprekende perspectieven in overweging te nemen.”
In het vakgebied van Accuracy is diversiteit dan ook “geen leuk extraatje, maar een absolute noodzaak”, benadrukt ze. “Het draagt direct bij aan onze groei en de kwaliteit van onze dienstverlening.”
Tegelijk erkent ze dat er ook binnen Accuracy zeker nog ruimte voor verbetering is. “Het behouden van een goede genderbalans, vooral in seniorposities, blijft een uitdaging – ook bij ons. Daarnaast streven we naar een bredere diversiteit qua achtergrond en opleiding.”
Dit vraagt om een voortdurende kritische blik op de eigen organisatie. “Continue aanpassingen in ons recruitmentbeleid en onze arbeidsvoorwaarden en het sturen op een inclusieve werkomgeving zijn cruciaal om echte verandering teweeg te brengen.”
Voortdurend investeren
Blijven reflecteren en aanpassen ziet Koens-Betz ook in bredere zin als een cruciale voorwaarde voor succes. Accuracy blijft dan ook voortdurend investeren in zijn team, zijn proposities en de kwaliteit van de dienstverlening. Uiteraard speelt het bureau daarbij ook in op de snelle ontwikkelingen binnen het bedrijfslandschap.
“We zien bijvoorbeeld een enorme toename in vraagstukken omtrent datagedreven werken. Om aan deze behoeften te voldoen, zijn we continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe tools, het zoeken naar innovaties én het trainen van ons team, om zeker te zijn dat wij in deze behoefte kunnen blijven voorzien.”
“Vergeleken met onze concurrenten zijn we nog altijd relatief klein en jong.”
In een tijd vol grote maatschappelijke vraagstukken zet Accuracy ook steeds nadrukkelijker in op het maken van positieve impact. Daarbij richt het Nederlandse kantoor zijn pijlen in de eerste plaats op de energietransitie.
“We hebben grote ambities voor de energiesector”, aldus Koens-Betz. “De versnelling naar duurzame energie alsook de elektrificatie van de economie zijn beide ontwikkelingsgebieden die enorme investeringen vereisen en het concurrentielandschap binnen deze traditionele sector fundamenteel zullen veranderen.”
Net begonnen
Eén ding is in ieder geval duidelijk: ambities zijn er nog meer dan genoeg – want hoewel Accuracy nu twintig kaarsjes kan uitblazen, voelt het voor Koens-Betz nog steeds alsof ze pas net zijn begonnen.
“Vergeleken met onze concurrenten zijn we nog altijd relatief klein en jong”, geeft ze aan. “We willen blijven groeien en innoveren – in Nederland en dertien andere landen waar we nu al actief zijn, maar zeker ook in de landen waar we voet aan de grond willen krijgen.”
Met meer dan 750 medewerkers klinkt het wellicht alsof Accuracy allang tot de gevestigde orde behoort. Koens-Betz ziet echter nog steeds een startupmentaliteit binnen het bureau.
“Onze ondernemende geest is nog altijd diep verankerd in ons bedrijf. We stimuleren collega’s – op alle niveaus – om te innoveren, te experimenteren en hun eigen ideeën te ontwikkelen en verder te ontplooien. Dat blijft de basis van ons succes.”
Binnenkort het tweede deel van onze jubileuminterviews. Dan spreken we met Brittany Boonstra, die sinds anderhalf jaar aan boord is en zich als Analyst richt op fusies en overnames.