Effectieve risicobeheersing: Integratie van ESG-aspecten in het CDD-proces
Environmental, social en governance (ESG) is de afgelopen jaren een topprioriteit geworden voor de financiële sector. Ewart van der Steege en Jeroen Davidson van Delta Capita leggen uit waarom het voor partijen belangrijk is om ESG-aspecten te integreren binnen het CDD-proces.
Naast strategische overwegingen en intrinsieke motivatie, leidt de druk van EU regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), tot scherp verhoogde aandacht voor ESG. Dit vraagt om beter inzicht in zowel de eigen ESG-voetafdruk als die van klanten en leveranciers. Hierdoor wordt duurzaamheid niet alleen een strategisch thema, maar ook een compliancekwestie die essentieel is voor de license to operate.
Bij de inschatting van ESG-risico’s kan deels gebruik worden gemaakt van data van rating agencies, maar klantcontact blijft noodzakelijk. Dit betekent dat verschillende afdelingen informatie moeten opvragen bij klanten en vervolgacties moeten ondernemen om deze data te beoordelen. Hier zien we een duidelijke overlap met het client due diligence (CDD)-proces onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
In de afgelopen jaren hebben banken flink geïnvesteerd in de CDD-keten, bijvoorbeeld door het verbeteren van het klantcontactproces, het opzetten van een datagedreven Systematische Integriteitsrisicoanalyse (SIRA) en doorlopende monitoring.
Deze onderdelen zijn ook cruciaal voor een gedegen ESG-toetsing. Daarom adviseren wij om verschillende ESG-aspecten te integreren binnen het CDD-proces. Een overzicht van de benodigde stappen en de verwachte voordelen:
Hoe aan te pakken?
Integratie van ESG binnen de CDD-keten vraagt om aanpassing in verschillende processtappen. De belangrijkste onderdelen:
Doorvertalen van de ESG-strategie. Opstellen van intern beleid, het vastleggen van de risk appetite en het formuleren van doelstellingen rondom ESG. Deze kunnen vervolgens worden gebruikt als kader voor klantacceptatie en risicoafwegingen binnen CDD, en als leidraad voor vragen aan klanten.
Opnemen ESG-risico’s in de SIRA. Welke reputatie- en integriteitsrisico’s komen specifiek vanuit een ESG-perspectief? Een ESG-invalshoek kan bijvoorbeeld zorgen voor andere verhoogd risicosectoren dan puur vanuit een witwasperspectief. Dit geeft sturing aan aanvullende risicotriggers en beheersmaatregelen
Opstellen ESG-vragenlijst. Ontwikkelen van een standaard vragenlijst die rekening houdt met de informatiebehoeften vanuit ESG-rapportage, CDD en overige afdelingen. Standaardisatie vergemakkelijkt vergelijkingen tussen klanten en benchmarks. De vragen kunnen worden aangepast op basis van het klanttype en de sector.
Afstemming van klantcommunicatie. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken tussen de CDD en andere afdelingen over wie wanneer welke informatie bij de klant ophaalt. Dit verbetert het gebruik van beschikbare informatie en verlaagt de impact op de klant.
Uitbreiden van doorlopende monitoring: Meenemen van ESG-risico’s in het bepalen van zoektermen voor adverse media screening en het opstellen van transactiemonitoringscenario’s. Dit vereist ook afstemming over verantwoordelijkheden voor de beoordeling en vervolgacties.
Integreren van ESG in het CDD-risicomodel. Opstellen van risicotriggers en beheersmaatregelen op basis van SIRA. Bij een ESG-risicotrigger kan bijvoorbeeld een verscherpt onderzoek nodig zijn, zoals het verder in kaart brengen van de waardeketen van de klant om ESG-risico’s beter te kunnen inschatten.
Training en awareness: Betrokken afdelingen op de hoogte brengen van de aangepaste processen en de extra focusgebieden voor ESG, zodat ze ESG-specifieke risico’s en red flags beter kunnen herkennen
Wat levert het op?
Integratie van ESG binnen de CDD-keten levert onder meer de volgende voordelen op:
- Gebruik van bestaande processen en lessons learned: Dit maakt het mogelijk om ESG kostenefficiënt en effectief in te richten, gebaseerd op de lessen die geleerd zijn vanuit CDD.
- Risicogebaseerd werken: Door een goede risico-inschatting en gestructureerde dataverzameling kan er beter gestuurd worden op ESG-doelstellingen en klantrisico’s, wat bijdraagt aan een integraal klantrisicobeeld.
- Verbeterd bedrijfsresultaat: Organisaties die ESG structureel integreren zijn op de lange termijn aantoonbaar winstgevender, doordat ze makkelijker nieuwe klanten en talent aantrekken en minder (financiële) risico’s lopen.
Hoe kan Delta Capita helpen?
Delta Capita is toonaangevend in het integreren van nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van financial economic crime en CDD. Onze ervaring stelt ons in staat om wettelijke vereisten en strategische doelen te vertalen naar toekomstige werkprocessen.
Op het gebied van ESG adviseren en ondersteunen we onder andere bij het opstellen van beleid om ESG te integreren binnen het CDD-risicodomein, het ontwerp en de implementatie van ESG-operating modellen, integratie van ESG-risicotriggering binnen het doorlopende monitoringraamwerk, de ontwikkeling van het data- en technologielandschap en ondersteuning bij de inrichting en staffing van ESG-operatieafdelingen.