Adviesbureau betrokken bij verbeteren van Utrechtse tramhaltes
De tramhaltes van de veelbesproken Uithoflijn worden momenteel opgeknapt. Een adviesbureau is betrokken bij dit renovatieproject.
Op 14 december 2019 ging de Uithoflijn na flink wat vertraging eindelijk open. Ook de kosten vielen stukken hoger uit dan beraamd. Zo is de uithoflijn – op een tramlijn in Jeruzalem na – per meter de duurste tramlijn ter wereld: €486 miljoen voor circa negen kilometer tramspoor.
De komende tijd zal het bedrag dat aan de Uithoflijn is uitgegeven verder groeien. De haltes Station Utrecht Vaartsche Rijn, Stadion Galgenwaard en Kromme Rijn en alle haltes op Utrecht Science Park zullen worden heringericht.
“Zo zullen alle tramperrons van de Uithoflijn beter voldoen aan de wensen en behoeften van reizigers”, aldus de provincie Utrecht.
Maatwerk vereist
Niet op iedere halte van de Uithoflijn stappen evenveel reizigers in en uit. De haltes Padualaan en Heidelberglaan liggen midden op de universiteitscampus en worden zeer frequent gebruikt door studenten en wetenschappers. Ook de haltes UMC Utrecht en Wilhelmina Kinderziekenhuis worden druk bezocht.
Logischerwijs vraagt de herinrichting van de tramperrons dus om maatwerk. Zo krijgen sommige haltes overkappingen van wel vijfentwintig meter. Ter vergelijking: de huidige overkappingen van de tramhaltes hebben een lengte van zo’n vier meter.
Onder de overkapping van iedere halte wordt – indien mogelijk – een wand van glas geplaatst. Aan beide kanten van die wand worden banken gemonteerd. “De zittingen van de banken zijn gemaakt van duurzaam bamboe”, schrijft de provincie Utrecht.
Ook op verschillende andere vlakken zijn de vernieuwde tramperrons duurzaam: de haltes worden niet alleen voorzien van ledlampen, maar ook van (meerdere) zonnepanelen.
Verder worden alle in- en uitcheckpunten onder de overkappingen geplaatst (momenteel is dat nog niet het geval). Ook de panelen met actuele reisinformatie komen onder de overkappingen. Maar, om het duurzaam te houden, pas nadat de huidige panelen zijn afgeschreven.
Verder zullen de perronvloeren van alle haltes onder handen worden genomen. De provincie Utrecht – die betrokken is bij dit renovatieproject – schakelde een adviesbureau in om de exacte staat van de perronvloeren vast te stellen en met een verbeteroplossing te komen.
De werkzaamheden aan de perrons van de Uithoflijn zijn inmiddels in volle gang.