SalesQuarters co-initiatiefnemer van Nationaal Sales Onderzoek
SalesQuarters, Rotterdam School of Management en Sales Management Associatie hebben de handen ineengeslagen om het Nationaal Sales Onderzoek te lanceren.
Met het nieuwe onderzoek willen de initiatiefnemers de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de saleswereld in kaart brengen. Ook willen ze met het onderzoek inzicht geven in hoe salesteam presteren en wat ze kunnen doen om hun performance op te schroeven.
“De behoefte aan marktkennis is groot”, zegt Bart Dietz, Managing Partner bij SalesQuarters. “Ook voelen veel organisaties de behoefte om hun salesstrategieën te evalueren.”
Deze behoefte vanuit salesteams heeft natuurlijk alles te maken met de grote veranderingen die op het vak afkomen. “Van digitalisering en generatieve AI tot nieuwe verkooptechnieken, veranderende klantverwachtingen en de impact van economische schommelingen op verkoopresultaten”, zegt Dietz.
Naar de toekomst toe zal met name digitalisering een grote impact hebben op de manier waarop salesteams connecties leggen met prospects en klanten, en hoe intern met elkaar wordt samengewerkt.
“Het Nationaal Sales Onderzoek duidt grote veranderingen in het vak en geeft organisaties de inzichten en handvatten om hierop in te spelen en te leren van best practices in andere branches”, aldus Dietz.
Van sales, voor sales
Het onderzoek is gebaseerd op gegevens die salesafdelingen zelf aanleveren, legt hij uit. “Deelnemende organisaties delen hun salesstrategieën en -resultaten met ons onderzoeksteam. Na afronding van het onderzoek ontvangen ze een uitgebreid rapport met inzichten in de nationale salestrends, samen met een benchmark waarin hun eigen prestaties worden afgezet tegen de markt.”
Het rapport analyseert diverse aspecten van sales, waaronder verkoopprocessen, klanttevredenheid, omzetgroei en talentontwikkeling.
“Dit onderzoek is uniek in zijn soort”, stelt Dietz. “We hebben een speciaal model ontwikkeld dat in kaart brengt wat succes voorspelt van moderne salesorganisaties. Het model beschrijft kenmerken zoals teamwork, competenties, leiderschap en prestatie-indicatoren van de salesorganisatie.”
Het onderzoeksmodel is toepasbaar op verschillende types en groottes van organisaties. “Hierdoor kunnen zowel grote multinationals als mkb-bedrijven waardevolle inzichten verkrijgen.”
SalesQuarters is een adviesbureau en trainingsbureau gespecialiseerd in sales excellence en sales management. Sales Management Associatie is een beroepsvereniging voor salesprofessionals. Rotterdam School of Management maakt deel uit van de Erasmus Universiteit. “Door de samenwerking combineert het onderzoek academische diepgang met praktische relevantie voor het bedrijfsleven”, aldus Dietz.