Arthur D. Little: innovatiemanagement verandert enorm
De komende jaren zal de manier waarop bedrijven en overheden innoveren ingrijpend veranderen. De verandering wordt gestuurd door externe factoren, zoals de voortgaande globalisering, de verschuiving van het economische zwaartepunt uit het Westen, de aanhoudende economische onzekerheid en meer individuele wensen van de klant. Dat stelt adviesbureau Arthur D. Little in haar onlangs uitgebrachte rapport ‘Innovation Manifesto’.
Het strategie adviesbureau schetst in het rapport vijf belangrijke innovatieconcepten waarop bedrijven zich kunnen concentreren om klaar te zijn voor de toekomst:
- Klantgebaseerde innovatie – je op betekenisvollere manieren met klanten verbinden.
- Pro-actieve business model innovatie – het creëren van nieuwe manieren om innovatieve business models te maken.
- Spaarzame innovatie – het voortbrengen van nieuwe innovaties in opkomende lagelonenmarkten en deze aanpassen aan meer ontwikkelde markten.
- Hoge snelheid / laag risico innovatie – producten en diensten snel en zonder fouten op de markt brengen.
- Geïntegreerde innovatie – neem de traditionele innovatiebenaderingen van productontwikkeling en pas ze toe in de waardeketen.
Arthur D. Little gelooft dat organisaties belangrijke problemen in hun specifieke industrieën kunnen tackelen door deze modellen te gebruiken. Of het nu CO2/emissie-reductie in de auto-industrie is, recyclebaar vermogen in de energiesector, of toegenomen mobiliteit, zoals nieuwe communicatievereisten in de telecomindustrie: succes zal liggen in de mogelijkheid van organisaties om deze benaderingen te gebruiken voor radicale innovatie. Rick Eagar, hoofd van deTechnology and Innovation Management praktijk bij Arthur D. Little, zegt: “Organisaties en overheden staan momenteel tegenover ongekende uitdagingen en moeten nieuwe vormen van innovatie overnemen om te kunnen overleven. De winnaars van de 21e eeuw zijn diegenen die hun concurrentie voorbij innoveren.”