Autofabrikanten verbeteren brandstofzuinigheid van SUVs
Onlangs werd op deze site al melding gedaan van de uitkomsten van een onderzoek van KPMG, waaruit bleek dat 90% van de topmanagers brandstofzuinigheid het belangrijkste criterium vinden bij het aanschaffen van nieuwe bedrijfsauto’s. Een analyse van het huidige aanbod van de auto-industrie laat zien dat de meeste fabrikanten zich bewust zijn van deze mentaliteitsomslag.
Of het nu komt door de hoge brandstofprijzen of doordat steeds meer mensen zich bewust zijn geworden van de schadelijke gevolgen van uitlaatgassen voor het milieu, feit is dat de energiezuinige auto zowel in de zakelijke als de publieke sector flink aan populariteit heeft gewonnen. De auto-industrie is hierop ingesprongen middels de ontwikkeling van energiezuinige modellen. Daarbij moet niet alleen worden gedacht aan kleinere wagens, die van oorsprong altijd al zuiniger waren dan grotere modellen omdat er minder gewicht verplaatst hoefde te worden, maar ook aan efficiëntere sedans en SUV’s.
Luxe wagens
Zo bieden autofabrikanten als Ford (met de Ford Explorer), Hyundai (met de Tucson) en vele andere producenten inmiddels grote en luxe wagens aan die toch een laag brandstofverbruik hebben. Een goed voorbeeld van zo’n SUV is de 2013 Honda CRV. De SUV is erop gericht om de bestuurder alle voordelen te bieden van een grote auto, terwijl er tegelijkertijd alles aan is gedaan om de wagen zo brandstofefficiënt mogelijk te maken. De nieuwe Honda CRV is gestroomlijnder dan zijn voorgangers om zo de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik te verminderen. Tevens kan de auto met één druk op de ECON-knop in de zuinige stand worden gezet, waarmee uiteraard ook minder benzine verbruikt wordt.
Hierdoor is het voor bedrijven en adviesbureaus niet langer noodzakelijk een afweging te maken tussen comfortabel en energiezuinig bij het samenstellen van het wagenpark van hun bedrijf. Bij de nieuwe generatie modellen hoeft het één het ander niet langer uit te sluiten.